Between limits and possibilities of school geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.243768

Keywords:

Ensino de Geografia, Formação Cidadã, Geografia Escolar.

Abstract

Faced with the transformations of contemporary geographical space, reflecting on the world is an increasingly complex and necessary task. Geography has a fundamental role, as it enables such discussions in the school environment, through geographical knowledge, thus contributing to the citizen's formation. The aim of this text is to reflect on the potential of school geography for citizen formation, as well as to indicate the limits that must be overcome. This article is the result of reflections from a literature review on the subject, whose objective is to reflect on the potential of school geography for citizen formation. The ideas discussed here refer to a bibliography of critical theoretical-methodological matrix that seeks to analyze the contradictions and possibilities of geography in the context of Brazilian education.

Author Biography

Dayana Aparecida Marques Oliveira Cruz, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar/Sorocaba.

Doutora, Mestre e Graduada em Geografia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP). Professora do Departamento de Geografia, Turismo e Humanidades (DGTH) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar/Sorocaba).

References

BECKER, B. K; EGLER, C. A. G. Brasil: uma nova potência regional na economia-mundo. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1994.

CALLAI, H. A Geografia e a escola: muda a geografia? Muda o ensino? In: Terra Livre. São Paulo. n. 16. 2001, p. 133-152.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. In: Caderno Cedes. Campinas, vol. 25, n. 66, 2005, p.227-247.

GOOSDSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

HAESBAERT, R. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

HARLEY, B. Mapas, saber e poder. In: Confins [Online], n. 5, 2009. Disponível em: http://journals.openedition.org/confins/5724, acesso em 01/04/2019.

KAERCHER, N. A. O gato comeu a geografia crítica? Alguns obstáculos a superar no ensino-aprendizagem de geografia. In: PONTUSCHKA, N. N; OLIVEIRA, A. U (orgs). Geografia em perspectiva. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2013, p. 221-231.

LACOSTE, Y. A Geografia - isso serve, em primeiro lugar para fazer a guerra. Campinas: Papirus, 1988.

LOJKINE, J. O Estado capitalista e a questão urbana. 2. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

PONTUSCHKA, N.N; PAGANELLI, I. T; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

RICHTER, D. Raciocínio geográfico e mapas mentais: a leitura espacial do cotidiano por alunos do ensino médio. Presidente Prudente: Universidade Estadual Paulista. 320 f. Tese (Doutorado em Geografia), 2010.

ROCHA, G. O. R. Uma breve história da formação do(a) professor(a) de Geografia no Brasil. In: Revista Terra Livre. São Paulo, n. 15, 2000, p. 129-144

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

SANTOS, M. O espaço do cidadão e outras reflexões. Porto Alegre: Fundação Ulisses Guimarães, 2011.

SILVA, Alcinéia de Souza; SOBRINHO, Hugo de Carvalho; LEITE, Cristina Maria Costa. Análise crítico-reflexiva da reforma do ensino médio: o ensino de geografia em questão In: Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 8, n.14, p.128-140, 2017.

STRAFORINI, R. Ensinar geografia nas séries iniciais: o desafio da totalidade mundo. Dissertação (mestrado em Geografia). UNICAMP. Instituto de Geociências. 150 f. Campinas: s.n., 2001.

VESENTINI, J. W. A formação do professor de geografia – algumas reflexões. In: PONTUSCHKA, N. N; OLIVEIRA, A. U (orgs). Geografia em perspectiva. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2013, p. 235-240.

Published

2020-09-09

How to Cite

Oliveira Cruz, D. A. M. (2020). Between limits and possibilities of school geography. Revista Ensino De Geografia (Recife), 3(2), 19–33. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.243768