Creative imagination as a methodological possibility in geography classes: an experience in pibid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.250853

Keywords:

teaching geography, poetic imagination, phenomenology

Abstract

This article aims to discuss the possibilities of using creative imagination, or poetics, as a methodology for teaching Geography, because after observations made in Geography classes for high school students in Salvador, we noticed that the theoretical-methodological contribution that teachers adopt for their classes, they do not seek to touch the students' imagination, which is often not encouraged and explored for the construction of geographic knowledge. In this context, we will discuss the light of the philosopher Bachelard (1991, 1993, 1994, 2006) the imagination, highlighting the poetic imagination, its possibilities and how it can be worked in the classroom, then we will try to propose a dialogue with the author Vygotsky (2009) who has a relatively similar idea to Bachelard's on this topic, but makes connections with learning. To analyze this assumption, an experiment was carried out in the project of initiation to teaching at the Instituto Federal da Bahia, in the year 2017, during the month of May, and with that we analyzed that poetic imagination can bequite beneficial for Geography classes, if adopted. as a methodological element to compose Geography classes.

Author Biography

Anderson Castro de Santana, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA)

Licenciado em Geografia (IFBA - Salvador)

References

ALENCAR, E.M.L.S. Criatividade. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1993

BACHELARD, G. A poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BACHELARD, G. A poética do espaço. Tradução de Antonio de Pádua Danesi e revisão de Rosemary C. Abílio. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BACHELARD, G. A terra e os devaneios da vontade: ensaio sobre a imaginação das forças. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

BACHELARD, G. O direito de sonhar. Tradução José Américo Motta Pessanha. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1994.

BULCÃO, Marly. Bachelard: a noção de imaginação. Revista Reflexão, Campinas, nos 83/84, p. 11-14, jan./dez., 2003.

CASTELLAR, S. (org.). Educação Geográfica teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005.

FEYERABEND, P. Contra o método. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FURTADO, Vanessa Clementino. Estudos sobre imaginação e criatividade: Contribuição de Lev Semenovich Vigotski e Cornelius Castoriadis. TEDE, São Paulo, set. 2013

HOLZER, W. O conceito de lugar na Geografia Cultural-Humanista: uma contribuição para a Geografia Contemporânea. Geographia, Ano V, n.10, p.113-123, 20.

JOSEPH, M. O trivium: as artes liberais da lógica, gramática e retórica. Tradução e adaptação de Henrique Paul Dmyterko. São Paulo: É realizações editora, 2008.

PUJOL, Rosa. Educacion Cientifica para la ciudadania em formación. In: Alambique, n. 32, abril, 2002.

RICHTER, Sandra. Bachelard e a experiência poética como dimensão educativa da arte. Santa Maria, v. 31 - n. 02, p. 241-254, 2006.

SILVA, A. N. B. . Imaginação criadora e educação: considerações sobre o pensamento de gaston bachelard. In: Anais da xvii semana de humanidades da ufrn. Natal, rn: ufrn, 2009.

VIGOTSKI, L. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes,2001. VIGOTSKY, L. S. La imaginación y el arte em la infância. Madrid: Akail, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ZANETIC, João. Física também é cultura. São Paulo, 1989. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

Published

2022-08-19

How to Cite

Santana, A. C. de. (2022). Creative imagination as a methodological possibility in geography classes: an experience in pibid. Revista Ensino De Geografia (Recife), 5(2), 1–13. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.250853