Stereotypes and representations of the northeast region in the geography textbook
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-9616.2022.253581Keywords:
Textbook, Brazilian’ Northeast, Geography teachingAbstract
This article is part of the research project “Public Policies –National Textbook Program (PNLD). The Geography textbook: representations and materializations”. The objective of this work was to analyze the representation of the Northeast in Geography textbooks from the final grades of Elementary School -6th to 9th grade -approved by the Ministry of Education and chosen by schools in the PNLD from the triennium 2017 to 2019. In the collection selected for the study we investigated the representation of the Northeast, specifically the drought phenomenon and its relationship with this region, using discourse analysis as a methodology to understand the contexts and meanings used in the analyzed terms. From the quantitative survey of the images and texts present in the collection, we verified that, despite years of studies on the Northeast region, drought and social problems usually receive greater emphasis when the region is represented in the textbook, which contributes to reinforcing ideas stigmatizing and stereotyping about the region and its people
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Enredos da tradição: a invenção histórica da região Nordeste do Brasil. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos. (Orgs). Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ARAÚJO, Tânia Bacelar de. Herança de diferenciação e futuro de fragmentação. Dossiê Nordeste. In: Revista Estudos Avançados, nº 11 (29), 1997.
BUNZEN JÚNIOR, Clecio dos Santos. Livro didático de Língua Portuguesa: um gênero do discurso. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) Instituto de Estudos da Linguagem – IEL – Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2005.
CORRÊA, Roberto Lobato. Região e organização espacial. São Paulo: Editora Ática, 2003. 7º ed. Série Princípios.
COSTA, Glauber Barros Alves, LIMA, Iris Tamara Alves de, CUNHA, Ana Luiza Salgado. Representação de gênero no livro didático de Geografia: alguns apontamentos. In: Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 9, n. 18, p. 211-227, jul./dez., 2019.
CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. O mercado do livro didático no Brasil do século XXI: a entrada do capital espanhol na educação nacional. – 1 Ed. – São Paulo: Editora Unesp, 2013.
COSTA, Glauber Barros Alves, Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) de Geografia no Brasil: O Desenho da Política Pública e seus Saberes. Tese de Doutorado. Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR): São Carlos, 2019.
FISCHER, Beatriz Terezinha Daudt. Professoras: histórias e discursos de um passado presente. Pelota: Editora Seiva, 2005.
FREYRE, Gilberto. Manifesto Regionalista. In: QUINTAS, Fátima. (Org). Manifesto Regionalista. (7 ed.) Recife: Editora Massangana, 1996.
GREGOLIN, Maria do Rosário Valencise. A análise do discurso: conceito e aplicações. In: Alfa, v. 39. São Paulo (SP) 1995, p. 13-21.
IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2020. Coordenação de População e Indicadores Sociais. - Rio de Janeiro: IBGE, 2020.
IANNI, O. A Sociedade Global, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.
LACOSTE, Yves. A Geografia: isso serve em primeiro lugar, para fazer a guerra. 3ª ed. São Paulo: Papirus Editora,1988.
LIMA, Flágila Marinho da Silva. A leitura numa perspectiva discursiva: reflexões sobre o trabalho com leitura e a constituição do sujeito imaginário no livro didático de língua portuguesa. In: Revista Pandora Brasil – n. 58 set./2013 - ISSN 2175-3318 “Análise de Discurso de linha francesa”.
MARCON, Maria Teresinha Resenes. A ressignificação do conceito de região. In: Expressões geográficas: Revista eletrônica dos estudantes de Geografia da UFSC, n. 8, ano VIII, p. 29-51. Florianópolis, ago./2012.
MUNAKATA, Kazumi. Histórias que os livros didáticos contam, depois que acabou a ditadura militar no Brasil. In: FREITAS, Marcos Cezar (Org). Historiografia brasileira em perspectiva. 5ª edição. São Paulo: Contexto, 2007.
MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. In: Proposições, v. 23, n. 3, p. 51-66, set./dez. 2012.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. O sujeito discursivo contemporâneo: um exemplo. In: INDURSKY, Freda; FERREIRA, Maria Cristina Leandro. (Orgs). Análise do discurso no Brasil: mapeando conceitos, confrontando limites. São Carlos: Claraluz, 2007, p. 11-20.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 1 ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.
ROCHA, Genilton Odilon Rêgo da. Por uma Geografia Moderna na Sala de Aula: Rui Barbosa e Delgado de Carvalho e a renovação do ensino de Geografia no Brasil, In: Revista Mercator, volume 08, n. 15, Fortaleza, 2009.
SANTOS, José Moacir dos. Tecnologias para o Semiárido. In: Anais do Semiárido Piauiense: Educação e Contexto. INSA: Campina Grande, 2010.
SENA, Rosiane Rocha Oliveira. O Semiárido na pauta do livro didático: antigas abordagens e novas perspectivas. Trabalho de conclusão de curso, especialização (Pós Graduação em ECSAB). Universidade do Estado da Bahia. Juazeiro/BA, 2012.
SILVA, Roberto Marinho da. Entre o Combate à seca e a convivência com o Semiárido: transições paradigmáticas e sustentabilidade do desenvolvimento. Brasília, 2008. Trabalho de Conclusão de Curso, Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável) Universidade de Brasília, 2006.
TORREZANI, Neiva Camargo. Vontade de saber geografia. 6°, 7°, 8° e 9° ano. – 2. Ed. – São Paulo: FTD, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fabíola Lima Castro, Guilherme Lima Guimarães, Glauber Barros Alves Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the REVISTA ENSINO DE GEOGRAFIA (RECIFE) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial International 4.0 (CC BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.