Experiments as didactic resources for soil education in geography education

Authors

  • Jean Oliveira Campos Universidade Estadual da Paraíba - UEPB
  • Jardênio de Oliveira Marinho Universidade Estadual da Paraíba - UEPB
  • Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

DOI:

https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240694

Keywords:

Ensino de Geografia, Ensino do Solo, Recurso didático.

Abstract

Soil is a finite natural resource, consisting ofminerals, organic matter, water and air. Indispensable to terrestrial biodiversity. Due to its importance, soil education should provide theoretical and practical contributions that enable the learner to understand their origin, development, functions andproperties. However, in the Geography classes, the soils have not received the importance, the gaps in teacher training and the absence of significant didactic resources have resulted in superficial approaches and decontextualized content. In view of the above, this article aims to promote soil experimentation as a didactic resource for the content approach in basic education. To do so, didactic approaches and experiments with soils with two groups of the Pedology curricular component of the undergraduate course in Geography of the State University of Paraíbawere discussed and pointed out. The experiments proved to be facilitators of learning in soils, insofar as they promoted the construction of the main concepts, practical approaches, and made it possible to explore new possibilities in the teaching-learning process of the soils. In this way, providing more concrete and meaningful approaches on the part of the future teachers in primary and secondary education

Author Biographies

Jean Oliveira Campos, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Pedagogo, Graduando do curso de Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. Ex-Bolsista PIBIC/CNPq/UEPB.

Jardênio de Oliveira Marinho, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Graduando do curso de Licenciatura Plena em Geografia da Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. Ex-Bolsista PIBID/CNPq/UEPB.

Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Engenheira Agrônoma, Mestre em Solos e Nutrição de Plantas, Doutora em Recursos Naturais, Docente do curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Estadual da Paraíba, Departamento de Geografia - DG.

References

CASTOLDI, R.; POLINARSKI, C. A. A Utilização de Recursos Didático-Pedagógicos na Motivação da Aprendizagem. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA,I, 2009, Ponta Grossa – PR. Anais do I Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia – SINECT, Ponta Grossa – PR: UTFPR, 2009, p. 684-692. Disponível em: https://atividadeparaeducacaoespecial.com/wp-content/uploads/2014/09/recursos-didatico-pedag%C3%B3gicos.pdf. Acesso em: 20 de nov. de 2018.

CUNHA, J. E.; ROCHA, A. S.; TIZ, G. J. MARTINS, V. M. Práticas pedagógicas para ensino sobre solos: aplicação à preservação ambiental. TERRÆ DIDATICA, v. 9, n.2, p.74-81, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8637395. Acesso em: 20 out. 2018.

FALCONI, S. Produção de material didático para o ensino de solos. 2004. 115 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/95637. Acesso em: 21 nov. 2018.

FAVARETTO, N.; DIECKOW, J. Conservação dos recursos naturais solo e água. In: LIMA, V.C.; LIMA, M. R.; MELO, V.F. (ed.). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2007. 130 p.

FONTES, L. E. F.; MUGGLER, C. C. Educação não formal em solos e o meio ambiente: desafios na virada do milênio. In: CONGRESO LATINOAMERICANO DE LA CIENCIA DEL SUELO, 14, 1999, Pucón (Chile). Resumenes. Temuco: Universidad de la Frontera, 1999. p. 833.

FRASSON, V. R.; WERLANG, M. K. Ensino de Solos na Perspectiva da Educação Ambiental: Contribuições da Ciência Geográfica. Geografia: Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 1 4, n. 1, p. 94- 99, 2010. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/25153646/ensino-de-solos-na-pespectiva-da-educacao-ambiental-contribuicoes-da-ciencia-geografica1. Acesso em 21 out. 2018.

GONZALES, S. L. M.; BARROS, O. N. F. O ensino de pedologia no ciclo básico de alfabetização. Geografia, Londrina, v. 9, n. 1, p. 41-49, jan./jun. 2000. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/10174. Acesso em: 12 nov. 2018.

GOULART, A. V.; SILVA, C. C. F.; WABER, M. A. Importância das aulas práticas no ensino de solos. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO,8, 2016, Uruguaiana – RS. Anais do 8º Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, Uruguaiana – RS: Unipampa, 2016, p. 1-2. Disponível em: http://publicase.unipampa.edu.br/index.php/siepe/article/view/19281. Acesso em: 15 nov. 2018.

LIMA, G. A. C; ARAÚJO, P. M; REINALDO, L. R. L. R; XAVIER, R. A. Textura do Solo: Importância da Realização de Atividades Práticas no Ensino de Geografia. Revista Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 11, n. 2, págs. 177-188, jul/dez. 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/15318. Acesso em: 20 nov. 2018.

LIMA, J. S.; ANDRADE, S. F.; FORTUNA, D. S. Pedologia aplicada à Geografia: desafios e perspectivas na educação básica. Caderno de Estudos Geoambientais – CADEGEO, v.07, n.01, p.05-20, 2016. Disponível em: http://www.cadegeo.uff.br/index.php/cadegeo/article/download/42/24. Acesso em: 10 nov. 2018.

LIMA, M. R. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 383-395, 2005. Disponível em: http://www.escola.agrarias.ufpr.br/arquivospdf/Soloensinociencias.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.

LIMA, M. R. Perfil e morfologia do solo. In: LIMA, M. R. (org.). Conhecendo os solos: abordagem para educadores do ensino fundamental na modalidade à distância. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2014. 167p.

LIMA, V. C. LIMA, M. R., MELO, V. F. Classificação brasileira de solos. In: LIMA, V.C.; LIMA, M.R.; MELO, V.F. (ed.). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2007a. 130 p.

LIMA, V.C.; LIMA, M.R.; MELO, V.F. (ed.). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2007b. 130 p.

MELO, V. F.; LIMA, VC. Composição do solo, crescimento de plantas e poluição ambiental. In: LIMA, V.C.; LIMA, M.R.; MELO, V.F. (ed.). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola, 2007. 130 p.

MENDES, S. O. O solo no ensino de Geografia e sua importância para a formação cidadã na educação básica. 2017. 160 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. A.; MACHADO, V. A. Educação em Solos: princípios, teoria e métodos. R. Bras. Ci. Solo, v. 30, n.4, p.733-740, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-06832006000400014&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2018.

MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO; F. A.; CIRINO, F. O.; SANTOS, J. A..; COSTA, C. A. Capacitação de professores do Ensino Fundamental e médio em conteúdos e métodos em solos e meio ambiente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2, Belo Horizonte, 2004. Anais. Belo Horizonte: Fórum de Pró Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras, 2004. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Meio/Meio51.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.

NUNES, M. S.; AZEVEDO, R. J. G.; SILVA, P. E. A. B. A abordagem de conteúdos relativos à ciência dos solos em livros didáticos de geografia para o ensino médio. Revista de Geografia – PPGEO - UFJF, v.6, n.3, p.271-281, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/geografia/article/view/18031. Acesso em: 12 dez. 2018.

SACRAMENTO, A. C. R. Didática e Educação Geográfica: algumas notas. UniPluri/Versidad, Medellín, Col. v.10, n. 3, p. 1-9, 2010. Disponível em http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/issue/current Acesso em: 20 out. 2018.

SACRAMENTO, A. C. R.; FALCONI, S. Educação Geográfica e Ensino de Solos: uma experiência em sala de aula. Revista Geográfica de América Central, Número Especial, EGAL, p. 1-15, 2011. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/48869437.pdf. Acesso em: 08 dez. 2018.

SILVA, A. C. M.; FREITAG, I. H.; TOMASELLI, M. V. F. BARBOSA, C. P. A importância dos recursos didáticos para o processo ensino-aprendizagem. Arquivos do MUDI, v 21, n 02, p. 20-31, 2017. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/38176. Acesso em: 22 out. 2018.

SOUZA, H. F. T.; MATOS, F. S. O Ensino dos Solos no Ensino Médio: desafios e possibilidades na perspectiva dos docentes. Geosaberes, Fortaleza, v. 3, n. 6, p. 71-78, jul. / dez. 2012. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5547990.pdf. Acesso em: 18 dez. 2018.

Published

2019-07-01

How to Cite

Campos, J. O., Marinho, J. de O., & Reinaldo, L. R. L. R. (2019). Experiments as didactic resources for soil education in geography education. Revista Ensino De Geografia (Recife), 2(1), 167–186. https://doi.org/10.51359/2594-9616.2019.240694