Challenges in the Use of Technologies in Electronic Governance: what does national academic production say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21714/1679-18272019v17Esp.p134-148

Keywords:

Electronic governance, Electronic government, Public administration, Information and communication technology

Abstract

A decisive step for deepening the studies on the practices of electronic governance in public administration is the investigation of the academic production on the subject, so that a systematized view about what the Brazilian academy says can be elaborated. Thus, the general objective of this research was to analyze the national academic production about the use of technologies in the electronic governance practices in the public management. A systematic literature review was conducted and the results pointed to several challenges, including the underutilization of the interactive potential of the virtual environment, the inequality among citizens in accessibility to public portals, the discrepancy between the different municipalities in terms of infrastructure and appropriation of ICTs, failure to comply with various aspects of the LAI. It is concluded that the identified challenges refer mainly to contextual aspects in which the pace of change of public managers and the mobilization of citizens are often out of step with contemporary technological possibilities.

Author Biographies

Mirella Patrícia Bonfim Neves, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Estudante de Administração pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Maria Iraê de Souza Corrêa, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (1983), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2007) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2013). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Tem experiência na área de Administração, principalmente nos seguintes temas: mobilidade urbana, sistemas tecnológicos e comportamento organizacional. Integra como pesquisadora o Grupo de Pesquisas Laboratório de Estudos Urbanos e Política da Mobilidade - MOBIS - da Universidade Federal de Pernambuco e o Grupo de Pesquisa Administração da Universidade Federal Rural de Pernambuco.

Angela Cristina Rocha de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Professora associado I da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Doutora e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), e graduada em Engenharia Química pela mesma instituição. Especialista em Administração Financeira pela Faculdade de Administração de Pernambuco/UPE. Atualmente, é pesquisadora do Grupo de Pesquisas Laboratório de Estudos Urbanos e Política da Mobilidade - MOBIS - da Universidade Federal de Pernambuco e do Grupo de pesquisa Administração da Universidade Federal Rural de Pernambuco.

Ionete Cavalcanti de Moraes, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal da Paraíba (1991), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2004), e Doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2013). Atualmente é professora Adjunto da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Comportamento Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: mentoria e aprendizagem organizacional. Participa do Grupo de pesquisa Administração-UFRPE. 

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Published

2020-04-03

Issue

Section

Edição Especial: VIII Simpósio Brasileiro de Tecnologia da Informação (2019)