Evaluation of service quality from the perspective of advertisers and viewers
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-8040.2021.251696Keywords:
Broadcasters, Quality in TV, Quality in Services, SERVQUALAbstract
The Service quality is an important decision-making parameter used by clients to subscribe or indicate services. The gap knowledge between the viewers’ and advertisers’ expectations of a TV station about its service and the final satisfaction, after the experience with the service, allows leading to significant improvements in service delivery. This study had the goal to analyze the quality of a regional TV station’s services from the perspective of its advertisers and viewers. Using the model SERVQUAL’s methodology, adapted for the segment of TV stations, in the five dimensions of quality measured by a numerical scale. The broadcaster from the advertisers' perspective brings an expected return to the business. For the viewers, the station meets exactly what is expected and they are satisfied with the local programming, although it needs to improve when it comes to interaction with the public. Knowing the expectations and experiences of clients is an important strategy to get closer to the target audience, raising great opportunities of growth.References
Balieiro, J. H., Delaci, L.M., Dorati, I., Balieiro, J.C. (2015). Análise SERVQUAL no curso de engenharia de produção do UNIFEB. In Anais Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Fortaleza: ABEPRO. Recuperado a partir de http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_207_232_26453.pdf
Bucci, E., Chiaretti, M. & Fiorini, A.M. (2012). Indicadores de qualidade nas emissoras públicas - uma avaliação contemporânea. Brasília: Unesco.
Cashmore, E. (1998). E a televisão se fez. São Paulo: Summus Editorial.
Cobra, M. (2004). Serviços: Como construir valor para o cliente. São Paulo: Cobra Editora e Marketing.
Feres, E.M. (2012). Um modelo para avaliação da qualidade de serviços em emissoras de televisão segundo a percepção dos anunciantes (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Norte Fluminense, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Campo dos Goytacazes.
Fitzsimmons, J.A. & Fitzsimmons, M.J. (2014). Administração de serviços - operações, estratégia e tecnologia da informação. (7a ed). Porto Alegre: McGraw-Hill.
Gonçalves, A.A., Oliveira, M.J. de & Leitão, A.R. (2006). Gestão de operações em serviços de saúde. In Anais Simpósio de Administração da Produção, Logística e Operações Internacionais, São Paulo: FGV. Recuperado a partir de http://www.simpoi.fgvsp.br/arquivo/2006/artigos/E2006_T00075_PCN57772.pdf
Gronroos, C. (1993). Marketing: gerenciamento e serviços: a competição por serviços na hora da verdade. Rio de Janeiro: Campus.
Hoffman, D.K. & Bateson, J. E. (2003). Princípios do marketing de serviços: conceitos, estratégias e casos. (2a ed). São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Malhotra, N.K. (2012). Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. (6a ed). Porto Alegre: Bookman.
Ministério de Desenvolvimento, Indústria e Comercio. (2020). A importância do setor terciário para a economia. Brasilia: MDIC, Recuperado a partir de https://www.gov.br/produtividade-e-comercio-exterior/pt-br/assuntos/comercio-e-servicos/a-secretaria-de-comercio-e-servicos-scs/programas-e-acoes-scs
Morais, A.L.C & Saibro, A.L.F. (2018, dezembro). Tela plural? Cultura na televisão brasileira. Revista Mídia e Cotidiano. Universidade Federal Fluminense, 12 (3), 206-222. https://doi.org/10.22409/ppgmc.v12i3.27109
Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. & Berry, L.L. (1985). Conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing. Chicago, 49 (4), 41-50. https://doi.org/10.1177/002224298504900403
Parasuraman, A.; Zeithaml, V.A & Berry, L.L. (1988). Communication and Control Processes in the Delivery of Service Quality. Journal of Marketing. Chicago 52 (2), 35-48. doi: https://doi.org/10.1177/002224298805200203
Rangel, E.M.F. & Freitas, A.L. (2011). Modelo para avaliação da qualidade de serviços em emissoras de TV segundo a percepção dos anunciantes. In Anais Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Belo Horizonte: ABEPRO. Recuperado a partir de http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2011_TN_STO_136_867_18683.pdf
Sáa, S.de. L.R. (2012). Análisis estadístico comparativo de três escalas de valoración: Likert, fuzzy-Likert e fuzzy de respuesta libre. Dissertação (Dissertação de Mestrado, Universidade de Oviedo, Programa de Pós-Graduação em Modelagem Matemática, Estatística e Computacional). Recuperado a partir de https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/4145/TFM_SaradelaRosadeS%E1a.pdf;jsessionid=312A098789B7AC8200FD48A5AC14E537?sequence=3
SOUZA, C. V. (2014, maio). TV e a Aferição do IBOPE: A Ênfase na Quantidade e as Estratégias de Programação. XIX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, Vila Velha. Recuperado a partir de https://portalintercom.org.br/anais/sudeste2014/resumos/R43-1068-1.pdf
Souza, T.C.V & Ribeiro, R. (2021, julho/setembro). Moda, consumo e tendências: como a televisão e os influenciadores digitais instigam a moda no Brasil. Moda Palavra. Florianópolis, 14 (33), 108-131. https://doi.org/10.5965/1982615x14332021108
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tatiane Aparecida de Lazari, Acsa Pires de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Os autores autorizam a publicação do artigo na revista.
- As opiniões e as ideias expressas nos artigos são de inteira responsabilidade dos autores.
- Os autores garantem que o artigo não é fruto de plágio. Caso contrário, poderá sofrer as sanções cabíveis à situação.
- Os editores têm permissão para efetuar ajustes textuais e de formatação para adequar o artigo às normas de publicação da revista.
- Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona seu conteúdo em Full Open Access. Assim os autores conservam todos seus direitos permitindo que a JPM possa publicar seus artigos e disponibilizar pra toda a comunidade.
- Os conteúdos da JPM estão licenciados sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Assim, qualquer usuário tem direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
________________________
Copyright Statement
- The authors authorize the publication of the article in the journal.
- The opinions and ideas expressed in articles are the sole responsibility of the authors.
- The authors guarantee that the article is not the result of plagiarism. Failure to do so may result in penalties for the situation.
- Editors are allowed to make textual and formatting adjustments to fit the article into the publication standards of the journal.
- This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides its content in Full Open Access. Thus, authors retain all their rights, allowing JPM to publish their articles and make them available to the entire community.
- JPM's contents are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license.
Thus, any user has the right to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.