Principle of allocative efficiency and the cost per student indicator: a study applied at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.51359/2594-8040.2021.251836Keywords:
Principle of Allocative Efficiency, Cost per Student, IFPEAbstract
Public institutions have the need to better allocate expenses in the quest to meet the principle of allocative efficiency, with cost indicators increasingly useful for planning. Therefore, the objective of the research is to evaluate how cost per student can be used as part of the principle of allocative efficiency in the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pernambuco (IFPE), Campus Caruaru (PE). In this sense, in Brazil, the Tribunal de Contas da União(TCU), the Ministry of Education and several authors such as Camacho (1993), Morgan (2004), Magalhães et al. (2006) and Soares and Schmidt (2017) developed studies to understand and refine the systematics of such indicator counting. Regarding the methodological procedures, the research is classified as quantitative, descriptive and explanatory, as well as a case study. The conceptual basis of the study is the TCU model, with adjustments in order to adapt to the reality found in the case of this research considering the limitations of the research. The results indicate an average cost per student of R$ 12.641,68 between 2010 and 2016, 1,57% lower than that found by Santos (2012).References
AQUINO, Y. Emenda do Teto dos Gastos Públicos é promulgada e entra em vigor. Disponível em: <http://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2016-12/emenda-do-teto-dos-gastos-publicos-e-promulgada>. Acesso em: 12 abr. 2017
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 27 mar. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações para cálculo dos indicadores de gestão. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/indicadores.pdf>. Acesso em 12 mai. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Tabela Para Cálculo dos Indicadores de Desempenho das IFES. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2721-calculo-aluno-equivalente-orcamento&Itemid=30192>. Acesso em: 11 jul. 2017
CARP, R. Musgrave, um professor de finanças públicas no panteão da Teoria Econômica. Disponível em: <http://www.jornaldenegocios.pt/opiniao/detalhe/musgrave_um_professor_de_financas_publicas_no_panteao_da_teoria_economica>. Acesso em: 10 mai. 2017.
CORDEIRO, J.F.; ALVES, T. Proposta de modelo de análise de custos de graduação da área de ciências sociais aplicadas em IFES. In: Congresso Brasileiro de Custos, XXIII,16-18 Nov., Porto de Galinhas (PE), 2016.
COSTOLLI, A; PIMENTEL, T. Alunos do IFB temem fechamento de campus após decreto do governo. Disponível em: <http://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/eu-estudante/ensino_ensinosuperior/2017/04/08/ensino_ensinosuperior_interna,586663/alunos-do-ifb-temem-fechamento-de-campus-apos-decreto-do-governo.shtml>. Acesso em: 12 abr. 2017.
GARCIA, G. Entenda a crise econômica. Disponível em: <http://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2016-05/entenda-crise-economica>. Acesso em: 12 abr. 2017
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2016.
MADEIRA, J. M. P. Administração Pública. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2014.
MAGALHÃES, E. A.et al. Uma análise das metodologias de cálculo do custo por aluno das instituições federais de ensino superior. In: Congresso Brasileiro de Custos, XIII, 30 Out.-01 Nov., Belo Horizonte (MG), 2006.
MAGALHÃES, E. A. et al. Custo do ensino de graduação em instituições federais de ensino superior: o caso da Universidade Federal de Viçosa. Revista de Administração Pública, v. 44, n. 3, p. 637-66, mai./jun. 2010.
NASCIMENTO, E. R. Gestão Pública. São Paulo: Saraiva, 2006.
SOARES, F.B.; SCHMIDT, P. O custo aluno UAB no ensino superior à distância na UFRGS: Estudo de caso referente ao curso de graduação tecnológica em planejamento e gestão para o desenvolvimento rural. ABCustos, v. 12, n. 1, p. 71-102, jan./abr. 2017.
SANTOS, R. B. Custos no Serviço Público Federal: A Utilização Prática do Custo de Oportunidade no Cálculo do Resultado Econômico da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). In: Seminário UFPE de Ciências Contábeis, VI, 25-26 Out., Recife (PE), 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Wellington Diêgo Gomes Calaça de Sá, Jose Lindenberg Julião Xavier Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Os autores autorizam a publicação do artigo na revista.
- As opiniões e as ideias expressas nos artigos são de inteira responsabilidade dos autores.
- Os autores garantem que o artigo não é fruto de plágio. Caso contrário, poderá sofrer as sanções cabíveis à situação.
- Os editores têm permissão para efetuar ajustes textuais e de formatação para adequar o artigo às normas de publicação da revista.
- Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona seu conteúdo em Full Open Access. Assim os autores conservam todos seus direitos permitindo que a JPM possa publicar seus artigos e disponibilizar pra toda a comunidade.
- Os conteúdos da JPM estão licenciados sob uma Licença Creative Commons Attribution 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
Assim, qualquer usuário tem direito de:
- Compartilhar — copiar, baixar, imprimir ou redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os seguintes termos:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira ao licenciante a apoiar você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
________________________
Copyright Statement
- The authors authorize the publication of the article in the journal.
- The opinions and ideas expressed in articles are the sole responsibility of the authors.
- The authors guarantee that the article is not the result of plagiarism. Failure to do so may result in penalties for the situation.
- Editors are allowed to make textual and formatting adjustments to fit the article into the publication standards of the journal.
- This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides its content in Full Open Access. Thus, authors retain all their rights, allowing JPM to publish their articles and make them available to the entire community.
- JPM's contents are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license.
Thus, any user has the right to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.