The place of agroecology in the curriculum of undergraduate geography

Authors

  • Paulo Eduardo Rolim Campos Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Programa de Pós-graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial https://orcid.org/0000-0002-1978-6811
  • Marcelo Casimiro Cavalcante Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Instituto de Desenvolvimento Rural. https://orcid.org/0000-0001-7950-0515
  • Vilmar Luiz Lermen Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Programa de Pós-graduação em Extensão Rural
  • Luciana Melo de Medeiros Rolim Campos Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Programa de Pós-graduação em Antropologia https://orcid.org/0000-0001-7713-0223

DOI:

https://doi.org/10.51359/2675-3472.2022.252986

Keywords:

Epistemic rupture , Holistic science , Paradigmatic turn , University education

Abstract

This paper aims to present the results of a documental research carried out by analyzing the curricular matrices of all Geography courses offered in public institutions of higher education in Brazil, assessing the presence / absence of Agroecology and related disciplines in their curricula. Of the 101 public higher education institutions that offer undergraduate courses in Geography throughout Brazil, only nine (about 9%) explicitly adopt Agroecology and the like in their PPPs. In three (about 3%) of the institutions, it was not possibleto access the curriculum and the consequent analysis. The offer of Agroecology and related disciplines is present in only seven states in three regions (Northeast: Bahia, Maranhão and Pernambuco; Southeast: Espírito Santo, Minas Gerais and Rio de Janeiro;and South: Santa Catarina).

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Author Biographies

Paulo Eduardo Rolim Campos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Programa de Pós-graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial

Geógrafo, especialista em Permacultura, mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável e doutorando em Agroecologia e Desenvolvimento Territorial.

Marcelo Casimiro Cavalcante, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Instituto de Desenvolvimento Rural.

Zootecnista, mestre e doutor em Zootecnia

Vilmar Luiz Lermen, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Programa de Pós-graduação em Extensão Rural

Pedagogo, especialista em Geografia, mestrando em Extensão Rural

Luciana Melo de Medeiros Rolim Campos, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Programa de Pós-graduação em Antropologia

Administradora Pública — Gestora Social, mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável, mestranda em Antropologia, 

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Published

2022-09-06

How to Cite

Campos, P. E. R., Cavalcante, M. C., Lermen, V. L., & Campos, L. M. de M. R. (2022). The place of agroecology in the curriculum of undergraduate geography. Revista Mutirõ. Folhetim De Geografias Agrárias Do Sul, 3(2), 75–91. https://doi.org/10.51359/2675-3472.2022.252986

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