The vulnerability of Philosophy: a study of the presence of philosophy as a discipline in the face of changes current high school curriculum
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2021.249346Keywords:
new high school, philosophy, vulnerability, legislationAbstract
The presence of Philosophy as a school subject in the high school curriculum in Brazil, goes through a new historical moment. Mainly marked by new educational legislation, such as Law 13.415 / 17 and the approval of the National Common Curricular Base - BNCC, Brazilian educational policy has changed substantially and threatens the non-permanence of Philosophy in the high school curriculum. Thus, from this new educational political context, there is an urgent need to discuss the presence of Philosophy in high schools in Brazil, emphasizing once again its importance. Therefore, this work aims to answer the problem: Why does Philosophy become vulnerable within the current Brazilian educational political context? Based on this problem, we intend to correspond to the following objectives: Discuss the place of Philosophy after the changes in Brazilian educational legislation; address the factors responsible for the vulnerability of philosophy and emphasize the important formative role of philosophy in education. Working on the theme of the new high school is very relevant, since the new high school will directly impact the lives of millions of Brazilians.References
ABRANTES, Teodor. O mapa das ocupações de escolas e faculdades contra Temer, 2017. Revista Exame, 27 out. 2016. Disponível em: https://exame.abril.com.br/brasil/o-mapa-das-ocupacoes-de-escolas-e-faculdades-contra-temer/. Acesso em: 13 mai. 2017.
BRASILa. Base Nacional Comum Curricular - Ensino Médio. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/bncc-ensinomedio. Acesso em: 04 dez. 2018.
BRASILb. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, 2018. Disponível em: http://novoensinomedio.mec.gov.br/resources/downloads/pdf/dcnem.pdf. Acesso em: 04 dez. 2018.
BRASIL. Lei 13.415. Brasília: Edições Câmara, 2017.
BRASILc. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília: Edições Câmara, 2018.
BRASIL. Censo Escolar da Educação Básica 2016. Brasília: INEP, 2017.
BRASIL. Medida Provisória 746. Brasília: Edições Câmara, 2016.
CAFARDO, Renata. Base do Ensino Médio só terá duas disciplinas. Jornal Estadão, 27 jan. 2018. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,base-do-ensino-medio-tera-so-duas-disciplinas,70002205584. Acesso em: 02 jul. 2018.
CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
CNTE. Análise da Medida Provisória que trata da Reforma do ensino médio. Disponível em: http://www.sintet.org.br/ultimasnoticias-224-cnte-analise-da-medida-provisoria-n-746-que-trata-da-reforma-do-ensino-medio. Acesso em: 02 jul. 2018.
CORREIO DA CIDADANIA. A quem interessa a reforma do Ensino Médio do Governo Temer? Jornal Correio da Cidadania, 10 de mar. 2017. Disponível em: http://www.correiocidadania.com.br/2-uncategorised/12397-aquem-interessa-a-reforma-do-ensino-medio-do-governo-temer. Acesso em: 10 abr. 2018.
GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LIPMAN, Matthew. La filosofia en la aula. Madrid: Edições de la Torre, 1992.
ROCHA, Ronai Pires da. Ensino de Filosofia e currículo. Petrópole: RJ, Vozes, 2008.
ROCHA, Ronai Pires da. Quando ninguém educa: questionando Paulo Freire. São Paulo: Contexto, 2017.
SANTOMÉ. Jurjo Torres. A Educação em Tempos de Neoliberalismo. Porto Alegre: Artmed.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.