Roland Barthes and Carlito Azevedo at the Edges of Writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2357-9986.2023.258927

Keywords:

Roland Barthes, Carlito Azevedo, ruin, mourning, limits of language

Abstract

Roland Barthes collects fragments of the days in Mourning Diary (2009), because he was affected by the pain caused by the death of his mother, in 1977. Through writing, he not only finds a way to deal with the suffering, but also rescues the subject of fraying caused by that loss. Language dramatizes the tearing of the individual and, thus, reconfigures the instances of discourse in which he reconstructs himself. Carlito Azevedo, in the poem “H.”, from Monodrama (2009), also addresses the mother’s death. In this case, the lyrical subject engages in the arrows of pain through poetic language, which reconstructs and mobilizes the references of the poet’s formation in the face of the loss of those who generated it. Therefore, this article aims to compare and discuss modes and tensions in Roland Barthes and Carlito Azevedo’s texts so as not to succumb in the face of pain and remain at the edges of writing, which genres and gestures are dissolved.

References

ARAÚJO, Rodrigo da Costa. “Diário de luto, de Roland Barthes, ou a estética do fragmento”. In: CONGRESSO NACIONAL DE LINGUÍSTICA E FILOLOGIA, 14, 2010, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Círculo Fluminense de Estudos Filológicos e Línguísticos, 2010. V. 14, n. 4, tomo 3, p.2564-2576. Disponível em: <http://www.filologia.org.br/xiv_cnlf/tomo_3/2564-2576.pdf>. Acesso em 10 setembro 2020.

AUDEN, W.H. Poemas. Trad. José Paulo Paes, João Moura Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

AZEVEDO, Carlito. Monodrama. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

BARTHES, Roland. Diário de luto. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo, 2011.

BARTHES, Roland. A preparação do romance: a obra como vontade. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo, 2005. V.2.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BENVENISTE, Émile. O vocabulário das instituições indoeuropeias: poder, direito, religião. Trad. Denise Bottmann. Campinas: Editora da UNICAMP, 1995. V.2.

BLANCHOT, Maurice. “O diário íntimo e a narrativa”. In: BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005, p. 270-278.

CARVALHO, Bernardo. “A partir do banal, o mais terrível e o mais belo”. Brasil econômico, Rio de Janeiro, 12 dez. 2009. Disponível em: <https://www.7letras.com.br/monodrama.html>. Acesso em: 30 agosto 2020.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Trad. Antonio Piquet, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

FREITAS, Guilherme. “Entrevista com Carlito Azevedo, autor de Monodrama”. “Prosa”, O Globo, 2 jan. 2010. Disponível em: https://blogs.oglobo.-globo.com/prosa/post/entrevista-com-carlito-azevedo-autor-de-monodrama254124.html>. Acesso em: 30 agosto 2020.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Tradução sob a direção de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2008.

SCRAMIM, Susana. Carlito Azevedo. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010. (Coleção Ciranda da Poesia).

SELIGMANN-SILVA, Márcio. “A história como trauma”. In: NESTROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (orgs.). Catástrofe e representação. São Paulo: Escuta, 2000.

SUSSEKIND, Flora. “A imagem em estações – observações sobre ‘Margens’, de Carlito Azevedo”. In: PEDROSA, Célia; ALVES, Ida. Subjetividades em devir: estudos de poesia moderna e contemporânea. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008, p. 63-81.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Dossiê temático Poética dos Limites