At the Limit of the Arts, Fiction, Writing: the work of Valêncio Xavier

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2357-9986.2023.258928

Keywords:

Valêncio Xavier, contemporary, thresholds of artistic creation

Abstract

Photographs, drawings, maps, pamphlets, advertisements, newspaper excerpts, and also words and phrases. These and other elements make up the visual and verbal syntax of Valêncio Xavier, an author who moves irreverently through various means of art, entertainment, erudite, popular, reality and fiction. The purpose of this article, therefore, is to discuss Valêncio Xavier's writings that demonstrate that limits can also be thresholds. From the fictionalization of the self, in Minha mãe morrendo e o menino mentido and in Meu sétimo dia: uma novella-rébus, to the reinforcement of reality in fiction in Rremembranças da menina de rua morta nua, his interarts poetics shows the hybridity of the contemporary. Thus, the analysis of Valêncio Xavier's work aims to reflect on the limits of artistic creation.

References

BARBERENA, Ricardo. Limiarologia: das luzes às soleiras. In: BARBERENA, Ricardo, CARNEIRO, Vinícius (orgs.). Das luzes às soleiras: perspectivas críticas na literatura brasileira contemporânea. Porto Alegre: Luminara Editorial, 2014.

BARTHES, Roland. A morte do autor. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

COSTA, Luís Cláudio. O artista an-arquivista: os dispositivos de coleção na arte contemporânea. Revista Porto Arte, Porto Alegre, v.18, n.30, p. 77-90, 2011.

DIAS, Ângela Maria. Fetiches do desejo e da morte: sobre a literatura de Valêncio Xavier. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 44, p. 319-330, jul./dez. 2014.

KLINGER, Diana Irene. Escritas de si, escritas do outro: autoficção e etnografia na narrativa latino-americana contemporânea. 2006. 204 f. Tese (doutorado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Letras. Rio de Janeiro, 2006.

MACEDO, Ana Gabriela, GROSSEGESSE, Orlando (orgs.) Poéticas InterArtes: do texto à imagem, ao palco, ao écran. Braga: Universidade do Minho|Centro de Estudos Humanísticos, 2006.

MITCHELL, W.J.T. No existen medios visuales. In: BREA, José Luís. Estudios visuales: La epistemología de la visualidade n la era de la globalización. Ediciones Akal: Madrid, 2005.

REY, Jean-Michel. Valéry: Os exercícios do espírito. Tradução de Paulo Neves. In: NOVAES, Adauto (org.). Artepensamento. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

SÜSSEKIND, Flora (1999). Memento Mori. In: XAVIER, Valêncio. Meu 7º dia. São Paulo: Edições Ciência do Acidente.

VALÉRY, Paul. Degas dança desenho. Tradução Christina Murachco e Célia Euvaldo. São P aulo: Cosac Naify, 2012.

VALÉRY, Paul. Introdução ao método de Leonardo da Vinci. Lisboa: Nova Vega, 2005.

XAVIER, Valêncio. Meu 7º dia. São Paulo: Edições Ciência do Acidente, 1999.

XAVIER, Valêncio. Minha mãe morrendo e o menino mentido. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

Published

2023-10-04

Issue

Section

Dossiê temático Poética dos Limites