Arte & Percepção: relações entre pintura e teorias da visão entre os séculos XV e XVII
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2018.245229Keywords:
painting, Caravagesques, theories of vision, aesthetics, epistemologyAbstract
This paper suggests the idea that in the Caravaggesque schools of painting of the 17th century is possible to find a peculiar investigation about visual perception, especially in the works of Georges de La Tour. This investigation is artistically embodied through: (a) a distension from renaissance principles of image making whose technical and doctrinal exposition goes back to Alberti’s Della Pittura (1435); and (b) a valorization of the modelling starting on color and light and dark. Gombrich (1977), Baxandall (1988) and Burke (1998) base a conception of history in terms of modifications on the modalities of artistic production; and Darrigol (2012) is responsible for a genealogy of the field of optics and main theories of vision since the pre-Socratics.References
ALBERTI, Leon. Della Pittura. Milão: Società tipografica de'Classiciitaliani, 1804. Disponível em:https://archive.org/details/dellapitturaedel00albe/page/n177.Acesso em:16/01/19.
ARISTÓTELES. De Anima. Tradução de Maria Cecília Gomes dos Reis.Editora 34: São Paulo, 2012.
AUMONT, Jacques. A Imagem. São Paulo: Editora Papirus, 1993.
BAXANDALL, Michael. Painting and Experience in Fifteenth CenturyItaly – A primer in the social history of pictorial style. Oxford: OxfordUniversity Press, 1988.
BURCKHARDT, Jacob. A cultura do Renascimento na Itália. Brasília:Editora da UnB, 1991.
BURKE, Peter. The Italian Renaissance: Culture and Society in Italy. NewJersey, Princeton University Press, 1994
CORRADA, Manuel. Visual Knots: Concerning Geometry and Visuality inthe Work of Marcel Duchamp. In Michele Emmer (Ed.), The Visual Mind.Massachusetts: MIT Press, 2005, p. 309 a 334.
DARRIGOL, Oliver. A History of Optics: From Greek Antiquity to the Nineteenth Century. Oxford: Oxford University Press, 2012.
FUMAROLI, Marc. Des leurres qui persuadent les yeux. In ROSENBERG,Pierre. France in the Golden Age: Seventeenth-Century French Paintings.New York: MET, 1982.GOMBRICH, Ernst. Arte e Ilusão. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
HAUSER, Arnold. História Social da Arte e da Literatura. São Paulo:Martins Fontes, 2010.
KING, Peter. Thinking About Things - Singular Thought in the MiddleAges. In KLIMA, Gyula (Ed.) Intentionality, Cognition and MentalRepresentation in Medieval Philosophy. Fordham University Press: NovaYork, 2015.
PANOFSKY, Erwin. La perspective comme forme symbolique. Paris:Minuit, 1975
PEIRCE, Charles. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.
TALBOT, Richard. Speculations on the origins of linear perspective. InNexus Network Journal, volume 5, número 1, 2003, p. 64 a 98. Disponívelem: https://link.springer.com/article/10.1007/s00004-002-0005-5. Acessoem: 16/01/2019.
VASARI, Giorgio. The lives of the artists. New York: Oxford UniversityPress, 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.