Between Nietzsche and Descartes: the creation processes and the existential weaving of Bispo do Rosário
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2024.250662Keywords:
Descartes, Nietzsche, (dis)reason, Creation, Bispo do RosárioAbstract
Starting from René Descartes' propositions regarding the conceptions of reason and linearity of thought, supported by a structured argumentation on the concept of “self”, this work establishes a reflective dialogue between the philosophical considerations of Friedrich Nietzsche, who, unlike Descartes , the power of madness prevails and gives new meaning to perceptions about health and illness. Furthermore, the aestheticization of life cultivated by Nietzsche, of the (cre)ations and narratives woven by Arthur Bispo do Rosário, approaches. To intertwine the argument, the notions of reason, madness, creative power and creation of the “I”, which is written and inscribed in different spaces-times, are used as support lines and conceptual knots. In this way, the strength of deviation is highlighted as a way of enhancing oneself and (creating) oneself.
References
ANDRUETTO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. Tradução: Carmem Cacciacarro. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.
BURROWES, Patrícia. O Universo segundo Arthur Bispo do Rosário. Rio de Janeiro : FGV, 1999.
DERRIDA, Jacques. O animal que logo sou.Trad. Fábio Landa. São Paulo: UNESP, 2002.
DESCARTES, René. Meditações metafísicas. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
DINIS, Nildo Fernandes. “Educação, cinema e alteridade”. In: Educar. Curitiba: Editora UFPR, n. 26, p. 67-79, 2005.
FERNÁNDEZ-SAVATER, Amador. “Espanha: a invenção da praça”. In: Cadernos de Subjetividade / Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade do Programa de Estudos Pós–Graduados em Psicologia Clínica da PUC–SP. São Paulo . ano 8 . nº 13 outubro 2011, pp. 250-260
FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017
INGOLD, Tim. “Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais”. In: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 18, n. 37, p. 25-44, jan./jun. 2012
MOREIRA, Juliano. “Notícia sobre a evolução da assistência a alienados no Brasil (1905)”. In: Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, v. 14, n. 4, p. 728-768, dezembro, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich W. Ecce homo ou como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
NIETZSCHE, Friedrich W. A Gaia Ciência. São Paulo: Escala, 2005.
ODA, Ana Maria Galdini Raimundo. “Juliano Moreira e a (sua) história da assistência aos alienados no Brasil”. In: Rev. Latinoam. Psicopat. Fund., São Paulo, v. 14, n. 4, p. 721-727, dezembro 2011.
PRINDEAUX, Sue. Eu sou Dinamite!: A vida de Friedrich Nietzsche. Editora Crítica, 2019.
RIVAS, Manuel. “A literatura infantil e xuvenil como poesía insurxente”. In: 32° Congreso Internacional de IBBY. Santiago de Compostela, 8-12 set. 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniele Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.