The game in Gadamer's philosophical hermeneutics: the game of art, understanding and dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2357-9986.2023.251905

Keywords:

art, comprehension, dialogue, Gadamer, play

Abstract

This paper aims to present the concept and characteristics of the idea of play, according to the philosophical hermeneutics of Gadamer. The play, besides being a subjective experience of the player, can also be understood as a phenomenon external to the players and that embraces them. Therein lies its medial character, that is, the play is an expression of everything that can be a considered as a medium. In order to illustrate this understanding of the concept of play, it will be articulated with art's experience of truth, the process of understanding, and the dialogue, in the three main sections of Truth and Method I. In this way, it will be possible to highlight the structural importance of this concept in the architecture of his work.

Author Biography

Paula Furtado Goulart, Universidade de Brasília (UnB)

Doutorado em andamento em Filosofia pelo Programa de Pós-Graduação em Filosofia (PPGFIL) da Universidade de Brasília - UnB, acerca dos impactos da utilização das novas tecnologias da comunicação (new media) na experiência da linguagem e na lida com a alteridade, especialmente, a partir do pensamento fenomenológico e hermenêutico de Hans-Georg Gadamer. Mestrado em Filosofia pelo Programa de Pós-Graduação em Filosofia (PPGFIL) da Universidade de Brasília - UnB, acerca da temporalidade e da simultaneidade no pensamento hermenêutico de Hans-Georg Gadamer. Prêmio de Melhor Dissertação de Filosofia no Biênio 2018-2019 da UnB. Menção honrosa no Prêmio Filosofas, promovido pela ANPOF (Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia).
Graduação concluída em Filosofia pela Universidade de 
Interesse em Hermenêutica, Linguagem, Filosofia da Comunicação, Filosofia Simbólica das Mídias, Filosofia da Tecnologia, Epistemologia e Fenomenologia.

References

BRADBURY, R. Fahrenheit 451(1953). London: Penguin, 2016.

FINK, E. Play as a symbol of the world and other writings. Translated by Ian Alexander Moore and Christopher Turner. Indiana : Indiana University Press, 2016.

GADAMER, H- G. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 14ª edição. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2014.

GADAMER, H- G. Verdade e Método II: complementos e índice. 6ª edição. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2011.

GADAMER, H- G. (Gesammelte Werke, Bd.01) Wahrheit und Methode: 1. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tubingen: Mohr, 1999.

GADAMER, H- G. (Gesammelte Werke, Bd.02) Wahrheit und Methode: Ergänzungen, Register. Tubingen: Mohr, 1993.

HEIDEGGER, M. A Origem da Obra de Arte. In: HEIDEGGER, M. A. Caminhos de Floresta. Tradução de Irene Borges-Duarte et al. 2.ed. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2012.

HEIDEGGER, M. Introdução à Filosofia. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 1ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2005.

KAHLMEYER-MERTENS, R. S. 10 Lições sobre Gadamer. 1ª edição. Petrópolis: Vozes, 2017.

LAWN, C. Compreender Gadamer. 3ª edição. Petrópolis: Vozes, 2011.

Published

2023-03-08

Issue

Section

Dossiê temático sobre Filosofia Hermenêutica