“Oh, do I have fun!”: Mira Schendel’s monotypes
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2022.256178Keywords:
art, body, Mira Schendel, Monotypes, PhilosophyAbstract
The purpose of this essay is to point out how some questions traditionally restricted to the realm of philosophy are thought of in a no less significant way through art, particularly from a series of drawings by the Brazilian artist Mira Schendel (1919-1988), the series known as Monotypes. With this, we seek to show how it is possible to understand a specific form of thinking that takes place through artistic practice, especially in contemporary art. In the particular case of Schendel, it is believed that this thinking is a fundamental element of her poetics, i.e., a determining factor in the definition of her present time. To emphasize the fact that the artist assumed her work as a way of thinking in and through art is to admit that a thematic reading of the history of art cannot account for this production. And it reflects the interdisciplinary character of much of the artistic production of the second half of the 20th century.References
ALVES, Cauê. A dimensão filosófica do trabalho de Mira Schendel. Tese deDoutorado. São Paulo: Departamento de Filosofia, FFLCH, USP, 2010.213f.
BARSON, Tanya; PALHARES, Taisa (orgs.). Mira Schendel. Porto, SãoPaulo: Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Pinacoteca do Estado,2014.
DIAS, Geraldo de Souza. "O corpo em Mira Schendel". Novos Estudos, v.74. São Paulo: CEBRAP, março 2006.
DIAS, Geraldo de Souza. Mira Schendel: do espiritual à corporeidade. SãoPaulo: CosacNaify, 2009.
MAMMÌ, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Compa-nhia das Letras, 2012.
MARQUES, Maria Eduarda. Mira Schendel. São Paulo: CosacNaify, 2001.
NAVES, Rodrigo. "Limite e determinação". In: Mira Schendel (cat.exp.).São Paulo: Galeria Camargo Vilaça, Paço Imperial, 1994.
PALHARES, Taisa. Monotypes (cat.exp.). Londres: Galeria Hauser & Wirth,2015.
RAJCHMAN, John. "O pensamento na arte contemporânea". In: Novos Es-tudos, edição 91, vol. 30, n.03. São Paulo: CEBRAP, novembro 2011. Dis-ponível em: http://novosestudos.com.br/produto/edicao-91/. Acesso em15/03/2021.
SALZSTEIN, Sônia (org.). No vazio do mundo - Mira Schendel. São Paulo:Galeria de Arte do SESI, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.