Indiscernibility & dematerialization: contemporary thesis concerning art modification and the emergence of contextualism
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2022.256180Keywords:
contemporary art, contextualism, dematerialization, indiscernibility, philosophy of artAbstract
The paper tries to indicate that, at least from a philosophical point of view, both the indiscernibility thesis advanced by Danto in 1964 and the dematerialization thesis advanced by Lippard & Chandler in 1968, assume a shared conception, namely: the displacement of the artistic a priori, canonically established by the artistic tradition in physical objects and their forms, to the a posteriori relative to the context of art and its many artistic practices. This means that contemporary production can no longer be apprehended, identified, or debated without this context being fundamentally recognized. In order to generate such a diagnosis, the paper makes (i) a brief genealogical resumption of contemporary art, especially conceptual art; (ii) an analysis of Lippard & Chandler's and Danto's arguments; and (iii) a discussion about the concept of art context, notion that, therefore, would ground any contextualist approach in philosophy of art and, especially, any philosophical claim that seriously considers contemporary art production.References
ARASSE, Daniel. Nada se vê: seis ensaios sobre pintura. São Paulo: Edi-tora 34, 2020.
BASBAUM, Ricardo. Introdução: Cica & sede de crítica. In ___ (Org.).Arte Contemporânea Brasileira (1970 – 1999): texturas, dicções, ficçõese estratégias. São Paulo: Editora Circuito, 2021, p. 33.
BEARDSLEY, Monroe. Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criti-cism(2ª edição). Indianapolis: Hackett, 1981.
BECKER, Howard. Art Worlds. Berkeley e Los Angeles: University of Ca-lifornia Press, 1982.
BOURDIEU, Pierre. Esquisse d’une théorie de la pratique. Éditions duSeuil, 2000.
BULHÕES, Maria Amélia Bulhões (Org.). As novas regras do jogo: o sis-tema da arte no Brasil. Porto Alegre: Editora Zouk, 2014.
BYSTRYN, Marcia. Art Galleries as Gatekeepers: The Case of the AbstractExpressionists. Social Research, v. 45, n. 2, p. 390-408, 1978.
CABANNE, Pierre. Conversations with Marcel Duchamp. Boston: DeCapo Press, 1987, p. 39. Tradução minha.
CARROLL, Noël. Beyond Aesthetics: Philosophical Essays. Cambridge:Cambridge University Press, 2001.
CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea. São Paulo: Martins Fontes,2005, p. 92.
CAUQUELIN, Anne. Teorias da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DANTO, Arthur. The Artworld. The Journal of Philosophy / AmericanPhilosophical Association, v. 61, n. 19, p. 571-584, out. 1964.
DANTO, Arthur. A transfiguração do lugar comum. São Paulo: Cosac &Naify, 2010.
DARRIGOL, Oliver. A History of Optics: From Greek Antiquity to theNineteenth Century. Oxford: Oxford University Press, 2012, p. 21.
DA VINCI, Leonardo. Tratado de Pintura. 2013.
DICKIE, George. Defining Art. American Philosophical Quaterly. Chica-go/Illinois, v. 6, n. 3, p. 253-256, jul. 1964.
DUARTE, Rodrigo (Org.). O belo autônomo – Textos clássicos de estéti-ca. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.FABRIS, Annateresa. O desafio do olhar: fotografia e artes visuais no pe-ríodo das vanguardas históricas. Volume I. São Paulo: WWF MartinsFontes, 2016, p. 73-92.
FRASCINA, Francis. Institutions, Culture, and America's 'Cold War Years':The Making of Greenberg's 'Modernist Painting'. Oxford Art Journal, v.26, n. 1, p. 71-97, 2003.
FREITAS, Artur. Arte de guerrilha – vanguarda e conceitualismo noBrasil. São Paulo: EDUSP, 2013.
FREIRE, Cristina. Arte Conceitual. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.
FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecilia (Orgs.). Clement Greenberg e o de-bate crítico. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
FERREIRA, Glória & COTRIM, Cecília (Org.). Escritos de artistas – anos60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
GRAYSON, Cecil. Introdução ao De Pictura de Alberti. In ALBERTI,Leon. Da Pintura. Campinas: Editora da UNICAMP,1999, p. 58 a 59.
GREENBERG, Clement. Estética Doméstica. São Paulo: Cosac & Naify,2002.
HAUSER, Arnold. A história social da arte e da literatura. São Paulo:Martins Fontes, 2010.HEGEL, G. W. F.. Cursos de Estética. Tradução de Marco A. Werle. 2ª ed.São Paulo: EDUSP, 2001.
HEINICH, Nathalie; SHAPIRO, Roberta. When is Artification?. Contem-porary Aesthetics. Barrington/Illinois, v. 4, n. 9, 2012.
HERWITZ, Daniel. Estética: conceitos-chave em filosofia. Porto Alegre:ARTMED, 2010.
JAREMTCHUCK, Dária. Anna Bella Geiger – passagens conceituais, SãoPaulo: EDUSP, 2007.
JOHNSON, Mark. The Aesthetics of Meaning and Thought: the BodilyRoots of Philosophy, Science, Morality and Art. Chicago: The Universityof Chicago Press, 2018.
JOSEPH, Branden. Robert Rauschenberg. Cambridge: MIT Press, 2002.
KOSUTH, Joseph. A arte depois da filosofia. In FERREIRA, Glória; CO-TRIM, Cecília (Orgs.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro:Zahar, 2006.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Philosophy in the Flesh: The Em-bodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: BasicBooks / Perseus Book Group, 1999.
LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoon, or the Limits of Poetry and Pain-ting. Miami: Hardpress, 2018.
LIPPARD, Lucy. Changing: Essays in Art Criticism. Nova Iorque: DuttonPublisher, 1971.
LIPPARD, Lucy. Six Years: The dematerialization of art object. Califor-nia: University of California Press, 1997.
MAMMÌ, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Compa-nhia das Letras, 2012.
MAUTONE, Guilherme. Descredenciamento estético e habilitação narra-tiva: a construção de um novo modelo para a filosofia da arte em NöelCarroll. 2016. 180 f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Filosofia), Ins-tituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Gran-de do Sul, Porto Alegre, 2016.
MAUTONE, Guilherme. Intenção & Contexto: filosofia da arte e estéticano elogio da arte contemporânea. 2021. Tese de Doutorado em Filosofia(Estética e Filosofia da Arte) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas,Universidade Federal X, Cidade, p. 50-93.
NOË, Alva. Action in Perception. Cambridge: MIT Press, 2004.
NOË, Alva. Strange Tools – Art and Human Nature. Nova Iorque: Hill &Wang, 2015
SHAPIRO, Roberta. Que é artificação? Sociedade e Estado. Brasília, v. 22,n. 1, p. 135-151, abr. 2007.
WOOD, Paul. Arte Conceitual. São Paulo: Cosac & Naify, 2002, p. 17.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.