What really matters in Décio Pignatari
DOI:
https://doi.org/10.51359/2357-9986.2022.256184Keywords:
concretism, contemporary poetry, Décio Pignatari, Godard, signovoAbstract
What we intend with this essay is to highlight some aspects of Décio Pignatari's poetics that, to a large extent, singularize his textual path when confronted with a supposed serious-aesthetic style that would mark the production of concrete poets. The mixture of codes seen in his verbal and non-verbal poems, such as the necessarily erudite humor without varnish – since his interest in pop culture is notorious –, the priapeia imagery, the semiotic appetite almost pornographic, the unceremonious deal with the tradition, etc., give Pignatari's poetics a disposition for transactions with other sign forms. And it is from this perspective that we try to relate his language designer inventions with Jean-Luc Godard's anti-cinema whose filmography dissipates while disturbing the narrative faculty attributed to the seventh art. Both the poet and the filmmaker are creators of non-linearity, or as Pignatari might prefer to say, creators in search of the signovo.References
AUDEN, W. H.. Poemas / W. H. Auden. Seleção João Moura Jr.; tradução e introdução José Paulo Paes e João Moura Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
ANDRADE, Mário de. Poesias completas. São Paulo: Círculo do Livro, 1976.
PIGNATARI. Décio. Semiótica & literatura: icônico e verbal, Oriente e Ocidente. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
PIGNATARI. Décio. Poesia pois é. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.
Sobre o personagem Amigo da Onça: https://www.jws.com.br/2021/01/memoria-o-amigo-da-onca/
CAMPOS, Augusto de; PIGNATRI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2006.
FAUSTINO, Mário. Artesanatos da poesia: fontes e correntes da poesia ocidental. Pesquisa e organização de Maria Eugenia Boaventura. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
ANDRADE, Carlos Drummond de. A vida passada a limpo/ Carlos Drummond de Andrade; posfácio Luciano Rosa — 1a ed. — São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
BORGES, Jorge Luis. El hacedor. Buenos Aires: Emecé Editores, 1960.
MELO NETO, João Cabral de. Obra completa. Organização de Marly de Oliveira. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
PAZ, Octavio. Transblanco (em torno a Blanco de Octavio Paz) / Octavio Paz e Haroldo de Campos. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Perspectiva Filosófica orienta seus procedimentos de gestão de artigos conforme as diretrizes básicas formuladas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). http://www.cnpq.br/web/guest/diretrizesAutores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista (Consultar http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html).

Esta revista está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.