The changing value: from urban to contemporary art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2357-9986.2022.256183

Keywords:

contemporary art, graffiti, philosophy of art, street art, valuation

Abstract

This paper aims, through the analysis of some artists that had their education through street art, to identify how their acceptance took place among a wider audience: more specifically their insertion in the world of contemporary arts. Their non-formal education at the same time that highlights them for their novelty, by the exotism of the diferent, also directs them through guiding modes of valuation, different from those of the artists that came from the formal education. It will be raised the notion of the “valorative sets” that guide the artistic production of artists of different backgrounds, as a model to identify their production and its acceptance, and how apparently the crossing of common points in different valorative sets is what defines the greater or lesser success and adequation between different groups.

Author Biography

Pedro Moreira, Universidade de São Paulo

Doutorado em Filosofia pela USP

References

BAUDRILLARD, Jean. KOOL KILLER ou l'insurrection par les signes.Les partisans du moindre effort, 2005. Disponível em http://www.lpdme.org

BELTING, Hans. O Fim da História da Arte. Tradução: Rodnei Nascimen-to. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

CHASTANET, François. Cholo Writing: Latino Gang Graffiti in Los Ange-les. Estocolmo: Dokument Press, 2015.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Tradução: Edmundo FernandesDias e Ruth Joffily Dias. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.

GRAÇA, Pedro Moreira. O Muro de Fora: Matrizes e desenvolvimentos dapintura e escritura mural paulistana. Dissertação de mestrado. São Paulo,2017.

HUYSSEN, Andreas. Mapeando o Pós-Moderno in Pós Modernismo e Po-lítica. Organização Heloisa Buarque de Holanda. Tradução: Carlos A. de CMoreno. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

LEWISOHN, Cedar. Street Art: The Graffiti Revolution.Londres: Tate Pu-blishing, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do Bem e do Mal: Prelúdio a uma filosofiado futuro. Tradução: Paulo César Lima de Souza. São Paulo: Companhiadas letras, 1997.

SENO, Ethel (editora). Trespass: História da arte urbana não encomenda-da. Köln: Taschen, 2010.

SZACHER, Allan (org.). Estética Marginal Volume 2. São Paulo: Zupi Edi-tora, 2012

Mur Murs. Escrito e dirigido por Agnès Varda. França, 1980.

Published

2022-10-27

Issue

Section

Dossiê temático sobre Filosofia e Arte Contemporânea