CONTRIBUIÇÕES DE ANTONIO GRAMSCI SOBRE AS PRÁTICAS EDUCATIVAS NAS OCUPAÇÕES DE ESCOLAS PÚBLICAS ENTRE 2015 E 2016
Abstract
This article aims to discuss the educational practices in public school occupations in the years of 2015 and 2016. Regarding the school occupation movement, we aim to highlight the contributions of Gramscian doctrine in the actions undertaken by young occupants. It is necessary to emphasize that this wave formed by young students was embodied, above all, thanks to the need of reaction over neoliberal-biased actions taken by state and federal governments. In this scenario, this article addresses how education is a key part of another hegemony, so students' insurgency and rebellion are ideal components to challenge dominant ideologies and common sense in force. The occupants used strategies fueled by strong activism and massive engagement, with the aim of decolonizing the school and its space. This text also considers the relationship established between the June 2013 days and the occupation movement, since both have young people and their dissatisfactions as a call for mobilization. Through the “disinterested” school, “praxis” and Gramsci, this text justifies the revolutionary and paradigmatic character of the movement to occupy public schools, which occurred between 2015 and 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 João Camilo SEVILLA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE DIREITO AUTORAL A proposta de publicação observa e atende a Lei de Direito Autoral n. 9610/98, a Lei nº 5.805/72, bem como os Acordos e Tratados Internacionais de Direito Autoral em vigor no Brasil, quais sejam: Convenção de Berna para a Proteção de Obras Literárias e Artísticas (Decreto Nº 75.699, DE 6 DE MAIO DE 1975), Convenção Universal sobre o Direito de Autor (Decreto Nº 76.905, de 24 DE DEZEMBRO DE 1975), e a Convenção Interamericana sobre os Direitos de Autor em Obras Literárias, Científicas e Artísticas (Decreto Nº 26.675, DE 18 DE MAIO DE 1949). Os direitos sobre as publicações nesta revista eletrônica pertencem ao(s) autor(es), com direitos de primeira publicação cedidos à Revista Políticas Públicas. Em virtude do caráter eletrônico da revista, os artigos são de uso gratuito em aplicações educacionais, sem fins comerciais e disponibilizados na Internet no site da revista, com livre acesso ao público geral.