Prevention of misuse of psychoactive substances among children and adolescents

Nauã Rodrigues de Souza, Lygia Maria Pereira da Silva, Maria Aparecida Beserra, Ana Virgínia Rodrigues Veríssimo, Janaina Pacheco Lima, Laisa Veras dos Santos

Abstract


ABSTRACT

Objective: reporting the experience of nursing students from a university extension project involving educational activities for prevention of the misuse of drugs among children and adolescents. Method: a descriptive study of experience report type, which focused on the description and discussion workshops presented for elementary school students I and II of public schools in two stages: theater and gymkhana. The research project was approved by the Research Ethics Committee, under the CAAE 06601012.8.0000.5207. Results: it was observed that the students' involvement with the dynamics and the methodology used, pointing out that the language and content of the workshops favored their understanding. Conclusion: it was noted the success of activities, with significant performance of the participants in the dynamics and effectiveness of theater as a method for the theme of communication. Descriptors: Children; Primary Prevention; Disorders Related to the Use of Substances.

RESUMO

Objetivo: relatar a experiência de acadêmicos de Enfermagem a partir de um projeto de extensão universitária envolvendo atividades educativas para a prevenção do uso indevido de substâncias psicotrópicas entre crianças e adolescentes. Método: estudo descritivo do tipo relato de experiência, o qual enfocou a descrição e discussão de oficinas apresentadas para alunos do Ensino Fundamental I e II de escolas públicas em dois momentos: teatro e gincana. O projeto de pesquisa foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa, sob o CAAE 06601012.8.0000.5207. Resultados: observou-se o envolvimento dos alunos com a dinâmica e a metodologia utilizadas, apontando que a linguagem e o conteúdo das oficinas favoreceram sua compreensão. Conclusão: constatou-se o êxito das atividades, com significativo desempenho dos participantes nas dinâmicas e a eficácia do teatro como método para a comunicação do tema. Descritores: Criança; Prevenção Primária; Transtornos Relacionados ao uso de Substâncias.

RESUMEN

Objetivo: presentar la experiencia de los estudiantes de enfermería de un proyecto de extensión universitaria que involucra actividades educativas para la prevención del uso indebido de drogas entre los niños y adolescentes. Método: un estudio descriptivo de informe de experiencia, que se centró en la descripción y discusión talleres presentados por los estudiantes de primaria I y II de las escuelas públicas; en dos etapas: el teatro y la gymkhana. El proyecto de investigación fue aprobado por el Comité de Ética en la Investigación, bajo el CAAE 06601012.8.0000.5207. Resultados: se observó la implicación del alumnado con la dinámica y la metodología utilizada, señalando que el lenguaje y el contenido de los talleres favorecieron su comprensión. Conclusión: se observó el éxito de las actividades, con un rendimiento significativo de los participantes en la dinámica y la eficacia del teatro como un método para el tema de la comunicación. Descriptores: Niños; La Prevención Primaria; Trastornos Relacionados al Uso de Sustancias.


Keywords


Criança; Prevenção Primária; Transtornos Relacionados ao uso de Substâncias.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v9i4a10567p8123-8129-2015



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios