Permanent education in primary health care management in the brazilian public health system

Amanda de Souza Lima, Fernanda Vieira Nicolato, Herica Silva Dutra, Maria Tereza Ramos Bahia, Beatriz Francisco Farah

Abstract


ABSTRACT

Objective: reporting experiences of nursing students in the permanent education process for professionals working in the management of Primary Health Care in the Brazilian Public Health System. Method: this is a descriptive study conducted in the city of Juiz de Fora, about the experience in an extension project, which was developed in three phases: presentation of the project to professionals, survey of the training/update needs and implementation of educational activities. Result: eight professionals participated in the activities developed. Topics included teamwork, work process management and management in primary health care, interpersonal relationships, communication and professional valuation. Conclusion: the development of permanent education in this service allowed professionals to evaluate individual and collective work process of primary health care management. For academicians, it contributed to future professional life by enabling awareness of the importance of permanent learning as a tool to assist in evaluating the work process. Descriptors: Primary Health Care; Permanent Education; Nursing; Education; Staff Development.

RESUMO

Objetivo: relatar vivências de acadêmicas de enfermagem no processo de educação permanente dos profissionais que atuam na gestão da Atenção Primária à Saúde do Sistema Único de Saúde. Método: estudo descritivo, realizado no município de Juiz de Fora, sobre a experiência em um projeto de extensão. Este foi desenvolvido em três fases: apresentação do projeto aos profissionais, levantamento das necessidades de capacitação/atualização e execução das atividades educativas. Resultado: oito profissionais participaram das atividades desenvolvidas. Os temas abordados foram trabalho em equipe, processo de trabalho, gestão e gerência em atenção primária à saúde, relacionamento interpessoal, comunicação e valorização profissional. Conclusão: o desenvolvimento da educação permanente no serviço permitiu aos profissionais a avaliação do processo de trabalho individual e coletivo da gestão da APS. Para as acadêmicas contribuiu para futura vida profissional permitindo sensibilização para a importância da educação permanente como ferramenta que contribuirá para a avaliação do processo de trabalho. Descritores: Atenção Primária à Saúde; Educação Permanente; Enfermagem; Educação; Desenvolvimento de Pessoal.

RESUMEN

Objetivo: relatar experiencias de académicas de enfermería en el proceso de educación permanente de los profesionales que actúan en la gestión de la Atención Primaria a la Salud del Sistema Único de Salud. Método: estudio descriptivo, realizado en el municipio de Juiz de Fora, sobre la experiencia en un proyecto de extensión. Este fue desarrollado en tres fases: presentación del proyecto a los profesionales, levantamiento de las necesidades de capacitación/actualización y ejecución de las actividades educativas. Resultado: ocho profesionales participaron de las actividades desarrolladas. Los temas abordados fueron trabajo en equipo, proceso de trabajo, gestión y gerencia en atención primaria a la salud, relacionamiento interpersonal, comunicación y valorización profesional. Conclusión: el desarrollo de la educación permanente en el servicio permitió a los profesionales la evaluación del proceso de trabajo individual y colectivo de la gestión de APS. Para las académicas contribuyó para futura vida profesional permitiendo sensibilización para la importancia de la educación permanente como herramienta que contribuirá para la evaluación del proceso de trabajo. Descriptores: Atención Primaria a la Salud; Educación Permanente; Enfermería; Educación; Desarrollo de Personal.


Keywords


atenção primária à saúde; educação permanente; enfermagem; educação; desenvolvimento de pessoal.



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v9i4a10569p8135-8145-2015



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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