Impacts of educational action on health indicators: potentiality and fragilities

Vanusa Thaine Lubini, Janaina Quinzen Willrich, Guilherme Emanuel Weiss Pinheiro, Luciane Prado Kantorski, Mirela Farias Pickersgill

Abstract


ABSTRACT

Objective: to discuss the potentialities and fragilities identified by nurses of the Family Health Strategy in the development of health education actions and the impact on health indicators. Method: this is a qualitative, descriptive, exploratory study with nurses from a Family Health Unit. Data collection was done through a semi-structured interview and participant observation. Data analysis was based on the Content Analysis technique in the Thematic Analysis modality. Results: there are potentialities and fragilities experienced by nurses, as well as the perception about changes in health indicators such as improved vaccination coverage, cytopathological exams, and prenatal care. Conclusion: knowledge about the potentialities and fragilities of the educational process facilitates health work and, consequently, favors the improvement of health indicators that are a reflection of the dedication of the family health teams, based on health education. Descriptors: Health Education; Nursing; Primary Health Care; Health Status Indicators; Family Health Strategy

RESUMO

Objetivo: discutir as potencialidades e fragilidades identificadas por enfermeiros da Estratégia de Saúde da Família no desenvolvimento de ações de educação em saúde e o impacto nos indicadores de saúde. Método: estudo qualitativo, descritivo, exploratório, com enfermeiros de uma Unidade de Saúde da Família. A coleta de dados ocorreu a partir de entrevista semiestruturada e observação participante. A análise dos dados foi pela técnica de Análise de Conteúdo na modalidade Análise temática. Resultados: apresentam as potencialidades e as fragilidades vivenciadas pelos enfermeiros, além da percepção acerca das transformações nos indicadores de saúde como melhoria da cobertura vacinal, dos exames citopatológicos e na atenção ao pré-natal. Conclusão: o conhecimento acerca das potencialidades e fragilidades do processo educativo facilita o trabalho em saúde e, por consequência, favorece a melhoria dos indicadores de saúde que são reflexos da dedicação das equipes de saúde da família, pautados na educação em saúde. Descritores: Educação em Saúde; Enfermagem; Atenção Primária à Saúde; Indicadores de Saúde; Estratégia Saúde da Família. 

RESUMEN

Objetivo: discutir las potencialidades y fragilidades identificadas por enfermeros de la Estrategia de Salud de la Familia en el desarrollo de acciones de educación en salud y el impacto en los indicadores de salud. Método: estudio cualitativo, descriptivo, exploratorio, con enfermeros de una Unidad de Salud de la Familia, La recolección de datos ocurrió a partir de entrevista semi-estructurada y observación participante, el análisis de los datos fue por la técnica de Análisis de Contenido en la modalidad Análisis temático. Resultados: presentan las potencialidades y las fragilidades vividas por los enfermeros, además de la percepción acerca de las transformaciones en los indicadores de salud como mejoría de la cobertura de vacunas, de los exámenes de citopatología y en la atención al prenatal. Conclusión: el conocimiento acerca de las potencialidades y fragilidades del proceso educativo facilita el trabajo en salud y, por consecuencia, favorece la mejoría de los indicadores de salud que son reflejos de la dedicación de los equipos de salud de la familia, pautado en la educación en salud. Descriptores: Educación en Salud; Enfermería; Atención Primaria de Salud; Indicadores de Salud; Estrategia de Salud Familiar.


Keywords


Educação em saúde; Enfermagem; Atenção primária à saúde; Indicadores de saúde; Estratégia saúde da família



DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i6a231092p1640-1647-2018



 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

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