Preceptory in nursing in a public health service

Rosaura Soares Paczek, Elaine Maria Alexandre

Abstract


Objective: to report the experience of the preceptor of the nursing residency of the Integrated Health Residency Program. Method: this is a descriptive, experience report type study about the preceptorship performed by a stomatherapist nurse of a public service of people with ostomies for nursing residency students of the Multiprofessional Integrated Health Residency Program. Results: the residency program subsidizes the training of professionals, integrating teaching, service and learning, developing competences and skills in the training of professionals and exchange of experiences. Conclusion: it is believed that the nursing preceptorship for residents is a challenge and an excellent experience for the professional nurse, linking theory and practice, offering the resident the theoretical knowledge and experience of specialized care, bringing to the preceptor, a reflection of their professional knowledge and competences, having to perform the function of educator with clarity and mastery and having confidence in the performance of their activities. Descriptors: Nursing Education; Preceptorship; Learning; Multiprofessional Residence; Tutoring; University Education.

Resumo

Objetivo: relatar a experiência do preceptor da residência de Enfermagem do Programa de Residência Integrada em Saúde. Método: trata-se de um estudo descritivo, tipo relato de experiência, sobre a preceptoria realizada por uma enfermeira estomaterapeuta de um serviço público de atendimento a pessoas com estomias para alunos da residência em Enfermagem do Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde. Resultados: subsidia-se, pelo programa de residência, a formação de profissionais, integrando ensino, serviço e aprendizado, desenvolvendo competências e habilidades na formação dos profissionais e a troca de experiências. Conclusão: acredita-se que a preceptoria de Enfermagem para residentes é um desafio e uma excelente experiência para o profissional enfermeiro, interligando a teoria e a prática, oferecendo, ao residente, o conhecimento teórico e a vivência de um atendimento especializado, trazendo, ao preceptor, uma reflexão de seus saberes e competências profissionais, devendo realizar a função de educador com clareza e domínio e tendo segurança no desempenho de suas atividades. Descritores: Educação em Enfermagem; Preceptoria; Aprendizagem; Residência Multiprofissional; Tutoria; Ensino Superior.

Resumen

Objetivo: relatar la experiencia del preceptor de la residencia de enfermería del Programa Integrado de Residencia de Salud. Método: este es un estudio descriptivo, tipo relato de experiencia sobre la preceptoría realizada por una enfermera estomoterapeuta de un servicio público de personas con estomías para estudiantes de residencia de enfermería del Programa de Residencia Integrada de Salud Multiprofesional Resultados: se subsidia, por el programa de residencia, la formación de profesionales, integrando la enseñanza, el servicio y el aprendizaje, desarrollando competencias y habilidades en la formación de profesionales e intercambio de experiencias Conclusión: se cree que la preceptoría de enfermería para los residentes es un desafío y una excelente experiencia para la enfermera profesional, vinculando teoría y práctica, ofreciendo al residente el conocimiento teórico y la experiencia de la atención especializada, trayendo al preceptor, un reflejo de sus conocimientos y competencias profesionales, teniendo que desempeñar la función de educador con claridad y dominio y tener seguridad en el desempeño de sus actividades. Descriptores: Educación en Enfermería; Preceptoría; Aprendizaje; Residencia Multiprofesional; Tutoría; Enseñanza superior.


Keywords


Nursing Education; Preceptorship; Learning; Multiprofessional Residence; Tutoring; University Education

References


França T, Magnago C, Santos MR, Belisário AS, Silva CBG. PET-Health/GraduaSUS: retrospective, differentials and panorama of project distribution. Saúde debate. 2018 Out; 42(Spe 2):286-301. DOI: 10.1590/0103-11042018s220

Félix TA, Oliveira EM, Dias MSA, Oliveira ACS, Alves JR, Santos DS. Preceptoria em Serviço da rede de urgência e emergência: trilhando novos caminhos para a formação em saúde. SANARE [Internet]. 2015; 14(2):8-12. Available from: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/855/515

Lima PAB, Rozendo CA. Challenges and opportunities in the Pró-PET-Health preceptorship. Interface Comum Saúde Educ. 2015 Aug; 19 (Suppl 1):779-91. DOI: 10.1590/1807-57622014.0542

Botma Y. Suggested competences for a preceptor training programme. Trends Nurs; 3(1):2016. DOI: 10.14804/3-1-16

Ribeiro KRB, Prado ML. The educational practice of preceptors in healthcare residencies: a study on reflective practice. Rev Gaúcha Enferm. 2014 Mar; 34(4):161-5. DOI: 10.1590/1983-1447.2014.01.43731

Valente GSC, Cortez EA Cavalcanti ACD, Cosme FSMN, Gonçalves LC. Nursing mentoring in primary care: building skills from practice. J Nurs UFPE on line [Internet]. 2014 Sept [cited 2019 Apr 15]; 8(9):3047-6. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/10024/10411

Sundler AJ, Björk M, Bisholt B, Ohlsson U, Engström AK, Gustafsson M. Student nurses' experiences of the clinical learning environment in relation to the organization of supervision: a questionnaire survey. Nurse Educ Today. 2014 Apr; 34(4):661-6. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.06.023

Ferreira FC, Dantas FC, Valente GSC. Nurses’ knowledge and competencies for preceptorship in the basic health unit. Rev Bras Enferm. 2018; 71(Suppl 4):1564-71. DOI: 10.1590/0034-7167-2016-0533

Phuma-Ngaiyaye E, Bvumbwe T, Chipeta MC. Using preceptors to improve nursing students' clinical learning outcomes: a Malawian students' perspective. Int J Nurs Sci. 4(2):164-8. DOI: 10.1016/j.ijnss.2017.03.001

Nippak PMD, Taylor-Fefekos A, BHA, Candace J. Ikeda-Douglas A, Winston WI. An Evaluation of Preceptors’ Perceptions of the Practicum Experience. J Health Adm Educ [Internet]. 2014 [cited 2018 Aug 10]; 31(1):37-57. Available from: https://www.ingentaconnect.com/content/aupha/jhae/2014/00000031/00000001/art00004#

Shoji S, Souza NVDO, Maurício VC, Costa CCP, Alves FT. Nursing care in Stomatherapy and the use of technologies. Estima. 2017; 15(3):169-77. DOI: 10.5327/Z1806-3144201700030008

Mota MS, Reis TRVS, Gomes GC, Barros EJL, Nörnberg PKO, Chagas MCS. Stomized patients’ perception of the stomatherapy service: a descriptive study. Online braz j nurs. 2015 Sept; 14(3):238-47. DOI: 10.17665/1676-4285.20155085




DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.242697



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

INDEXADORES E BASES BIBLIOGRÁFICAS:

doajPeriódicoscapes

bvs elsevier nlm diadorim periodicaabec

 

cinahl citefactor cuidenplusb socolar ulrichs sumarios