Border: violations that pass the convencional line over

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2021.244206

Keywords:

border. Other. Human rights. Child and teenager. Violations

Abstract

Are the implications that many times ofuscated from the social relations on the borders, wich this article intends to explain. The purpose is to allude elements to know and problematize the interpretation of border, including your conformation besides a geographical or technical data, considering it, a fact permeated by violations of human dignity. Will be presented conceptions of border and human rights, also two examples of ethnocentric violations wich happen by circunstances of borders: The first on the context of fight for crossing and the other is the imposition of derogatory treatment by living or studying on the border of twin cities.

Author Biography

Luzia de Kassia Rocha de Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Mestra em geografia, especialista em educação em direitos humanos e assistente social.

References

BAUMAN, Z. Vidas desperdiçadas. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BOBBIO, N. A era dos direitos. Nova ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

BRASIL. Declaração Universal dos Direitos Humanos de 1948. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/deconu/textos/integra.htm acessado em: 07 de janeiro de 2021.

BRASIL.Decreto nº99.710, de 21 de novembro de 1990.Convenção sobre os Direitos da Criança. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/d99710.htm acessado em: 17 de fevereiro de 2021.

CARVALHO, J. C. de P. Etnocentrismo: inconsciente, imaginário e preconceito no universo das organizações educativas. Interface (Botucatu)vol.1no.1BotucatuAug.1997.Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v1n1/14.pdf acessado em: 17 de fevereiro de 2021.

MARTINS, J. de S. Fronteira: a degradação do outro nos confins do humano. São Paulo: Hucitec, 1997.

NUNES, F. G. Narrativas docentes da/na fronteira: identidade, alteridade e diferença na prática de ensino e na formação de professores de Geografia. In: Portugal, Jussara F.; CHAIGAR, Vânia M. Educação geográfica: memórias, história de vida e narrativas docentes. Salvador: EDUFBA, 2015.

RAFFESTAIN, C. A ordem e a desordem ou os paradoxos da fronteira. In.: Oliveira, Tito C. M. de (Org.) Território sem limite - estudos sobre fronteira. Campo Grande (MS): Ed. UFMS, 2005.

SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.

SUNDBERG, J. Fronteras íntimas y geopolítica cotidiana en la zona fronteriza entre Estados Unidos-México. Revista de Geografía Norte Grande, 2017.

TUBINO, F. Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico. Red Internacional de Estudios Interculturales, 2002.

WALLERSTEIN, I. M. O universalismo europeu: a retórica do poder. São Paulo: Boitempo, 2007.

ZUSMAN, P. La técnica y la definición de las fronteras. Revista de Geografia Norte Grande, Santiago, n. 66, 2017. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34022017000100004 acessado em: 18 de fevereiro de 2021.

Published

2021-04-27

How to Cite

Souza, L. de K. R. de. (2021). Border: violations that pass the convencional line over. Revista De Geografia, 38(1), 92–106. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2021.244206