The urgency of public policies of education in the microregion’s mata meridional, Pernambuco, Brazila

Authors

  • Gustavo Souza Barbosa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Recife. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.239562

Keywords:

education; goals; Pernambuco. mata meridional pernambucana

Abstract

Education has become increasingly a key element for socioeconomic development, a reflection of which has been its valorization by the State through specific public policies,as has been done in Pernambuco. Public policies, in turn, fall into complex and heterogeneous territories. In this sense, the article has the general objective of discussing the challenges of a state public policy regarding the educational framework of the Microregion’s Mata Meridional Pernambucana. As specific objectives, aims to discuss the relevance of education today; identify the state goals for the sector for the coming years and describe the microregional framework of education facing the state of Pernambuco and Brazil. The methodology adopted was based on bibliographical research in authors that address the education-development relationship and the documentary survey of the state goals for education and data related to the sector at the microregional, state and national scales. It is hypothesized that the improvement of education in the Microregion is very challenging for the Pernambuco goals and it is concluded that the micro-regional education as a whole presents indices below the Brazilian and Pernambuco educational situation, making it necessary, besides of a public education policy, a particular public policy focused on local specificities.

Author Biography

Gustavo Souza Barbosa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Campus Recife. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Graduação em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2009) e mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2015). Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco - Campus Recife atuando em turmas do Ensino Técnico Integrado, do Curso Superior de Licenciatura em Geografia e do Curso Tecnológico de Gestão de Turismo. Doutorando do Programa de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana e Regional.

References

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística –IBGE. Cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em 08 jul. 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira –INEP. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica –IDEB. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/home.seam?cid=1846787. Acesso em 07 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. E-MEC. Instituições de Educação Superior e Cursos Cadastrados. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em 08 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. DEB –Apresentação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-educacao-basica/programas-e-acoes?id=180>. Acesso em 07 jul. 2018.

BRASIL. Projeto Brasil 3 Tempos. Núcleo de Assuntos Estratégicos da Presidência da República (NAE). N. 6. Brasília: 2006. Disponível em: http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/publicacoes-oficiais/catalogo/lula/projeto-brasil-3-tempos-nae-cen. Acesso em 09 jul. 2018.

FAVARO, Neide de Almeida Lança Galvão; TUMOLO, Paulo Sérgio. A relação entre educação e desenvolvimento econômico no capitalismo: elementos para um debate. Revista Educação & Sociedade. Volume 37. N. 135. Campinas, maio / jun. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v37n135/1678-4626-es-37-135-00557.pdf. Acesso em: 06 jul. 2018

MELLO, Guiomar Namo de. Políticas públicas de educação. Estudos Avançados. Volume 5. N. 13. São Paulo. Set. / Dez. 1991. pp. 7-47. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v5n13/v5n13a02.pdf. Acesso em: 06 jul. 2018.

PERNAMBUCO. Estratégia de Desenvolvimento e Carteira de Projetos Públicos –Pernambuco 2035. Disponível em: https://drive.expresso.pe.gov.br/s/LkFODyou3WwuUQc/download. Acesso em: 06 jul. 2018.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Secretaria Executiva de Educação Profissional. Dados das 300 escolas. Disponível em: http://www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria/560/Educacao_Integral_RELACAO_300_EREM_2015.pdf. Acesso em: 08 jul. 2018a.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação. Educação Profissional. Relação das Escolas Técnicas Estaduais. Disponível em: http://www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria/1210/RELACAO_28_ETE_2015.pdf. Acesso em: 08 jul. 2018b.

PNUD –PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. Disponível em: http://atlasbrasil.org.br/2013/pt/consulta/. Acesso em: 06 jul. 2018.

SAVIANI, Demerval. Interlocuções pedagógicas: conversa com Paulo Freire e Adriano Nogueira e 30 entrevistas sobre educação. Campinas: Autores Associados, 2010. (Coleção memória da educação)

STEINER, João E. Conhecimento: gargalos para um Brasil no futuro. Estudos Avançados. Volume 20. N.56. São Paulo, Jan./Abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v20n56/28628.pdf. Acesso em: 06 jul. 2018.

VERAS, Paulo. Pernambuco levará educação integral para Ensino Fundamental. Jornal do Commercio. Recife, 28 jun. 2017. Disponível em: http://jconline.ne10.uol.com.br/canal/politica/pernambuco/noticia/2017/06/28/pernambuco-levara-educacao-integral-para-ensino-fundamental-292094.php. Acesso em: 08 jul. 2018.

Published

2019-12-25

How to Cite

Barbosa, G. S. (2019). The urgency of public policies of education in the microregion’s mata meridional, Pernambuco, Brazila. Revista De Geografia, 36(3), 83–96. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2019.239562