Pedagogical innovation in the training of geography teachers at UFPE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2022.254209

Keywords:

geography teacher training, UFPE, teaching geography, Basic education

Abstract

Pedagogical innovation in the training of Geography teachers is necessary and must be attentive to the issues of the educational scenario, if we want to re-signify the profession in universities and the teaching of Geography in basic education. In this way, the central objective of this work is to share an experience of training Geography teachers, from the Department of Geographic Sciences -DCG, of the Federal University of Pernambuco -UFPE, during the semester of 2021.2, built by two training teachers, from the area of Teaching Geography. The study in question is of a qualitative nature, since it addresses social relationships and meanings in a procedural perspective. The results obtained show that a training of Geography teachers, based on a greater synergy between the university and the school, can significantly contribute to the operative molds of teacher training and thus improve school teaching through Geography, making use of didactic actions in our innovative and contextualized perspective

Author Biographies

Josias Ivanildo Flores de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Professor do Magistério Superior Substituto, do Departamento de Ciências Geográficas -DCG. Doutorando em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia – PPGEO/UFPE, Professor Efetivo da Secretaria da Educação de Alagoas – SEDUC-AL.

Francisco Kennedy Silva Dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Geografia. Universidade Federal de Pernambuco. Bolsista de Produtividade do CNPQ.

References

CAVALCANTI, L. S. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas-SP: Papirus, 2008.

CALLAI, H. C. A Formação do Profissional da Geografia: o professor. Ijuí: ed.: Unijuí, 2013.

CARVALHO, J. I. F. Formação inicial de professores de Geografia por meio do PIBID: trajetórias formativas. 2019. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

CARVALHO, J. I. F; SANTOS, F. K. S; & SOUSA, L. A. As diretrizes para a formação docente e o programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID): a formação inicial dos professores de geografia e o ensino na contemporaneidade. Caminhos De Geografia, 20(71), 16–31. (2019). https://doi.org/10.14393/RCG207143152.

CARVALHO, J. I. F. Proposta de formação de professores de Geografia por meio de aula de campo e excursão didática: uma relação possível entre universidade e escola. DCG/UFPE, Recife, 2022.

CASTELLAR, S. & VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo. Ed. Cengage Learning, 2014.

CASTROGIOVANNI, et al. Ensino de Geografia: caminhos e encantos. 2. Ed. Porto Alegre: EDUPUCRS, 2011.

GHEDIN, E; ALMEIDA, M. I; LEITE, Y. U. F. Formação de Professores: caminhos e descaminhos da prática. Brasília: Líder Livro Editora, 2008.

MINAYO, M. C. S. (Org.) Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, 350. Septiembre-diciembre 2009, p. 203-218.

PAULO, J. R. de. A complexidade da formação de professores de Geografia e reflexos na prática de ensino. In: PAULO, J. R. de. (Org.). A formação de professores de Geografia: contribuições para mudanças de concepções de ensino. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2016.

TARDIF. M. Os professores diante do seu saber esboço de uma problemática do saber docente. In. TARDIF. M. Saberes Docente e Formação Profissional. Petrópolis-RJ. Ed. Vozes, 2010.

Published

2022-08-23

How to Cite

Carvalho, J. I. F. de, & Santos, F. K. S. D. (2022). Pedagogical innovation in the training of geography teachers at UFPE. Revista De Geografia, 39(2), 39–58. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2022.254209