The field as a place in geographical education of the early years: an approach from textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.257308

Keywords:

Field, Textbook, Geographic education

Abstract

The objective of this article is to analyze how the field, in its subjects and socio-spatial issues inherent to it are addressed in the teaching of Geography for the early years of Elementary School through textbooks distributed by the National Program of Book and Didactic Material (PNLD). To do so, we analyzed texts and images from the book of the 4th year of elementary school that make up one of the two collections of the PNLD 2019-2022 used by the schools of the municipal network of the municipality in which the research was developed. From this analysis it was possible to verify that, in this material, the way the field is presented limits it to the idea of a business space and/ or subordinated to the needs and interests of urban dynamics, with emphasis on the economic aspects of production. On the other hand, social, cultural and environmental aspects are mentioned superficially, which can compromise the reading and understanding of what the field is for students, especially those who do not know it. In this way, we highlight the importance of teacher mediation in the problematization of the discussions presented by the didactic materials with a view to expanding students' thinking about the various themes studied. Specifically on the field, discussions can contribute to think of it as a place of life and diversity of subjects and relationships.

Author Biographies

Marieli Maria Pauli, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutoranda em Geografia no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal da Grande Dourados.

Bruno dos Santos Simões, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal da Grande Dourados

References

ARROYO, M. G; CALDART, R. S; MOLINA, M. C. Apresentação. ARROYO, M. G; CALDART, R. S; MOLINA, M. C. (orgs.). Por uma educação do campo. 5º ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BEM, A. A Geografia Agrária nos livros didáticos: primeira aproximação para uma crítica do conteúdo que se ensina na escola. Revista do Departamento de Geografia da PUC-Rio (GEOPUC), ano 3, n. 6, p. 1-15, jul-dez, 2010.

CALLAI, H. C.; CAVALCANTI, L. S.; CASTELLAR, S. M. V. O estudo do lugar nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Terra Livre, São Paulo, ano 28, v. 1, n. 38, 2012.

CAMACHO, R. S. A educação do campo em disputa: resistência versus subalternidade ao capital. Revista Educação e Sociedade, v. 38, n. 140, 2017.

CAMACHO, R. S. Educação do Campo e territórios/territorialidades camponeses: terra, família e trabalho In: MOLINA, M. et al. (Orgs.). Formação De Formadores: Reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil. Horizonte, MG: Autêntica, 2019, v.9, p. 169-188.

CARVALHO, H. M. de; COSTA, F. de A. Agricultura camponesa. In: CALDART, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 746-750.

COSTA SILVA, R. G. da; SUAVE, M. P; NEVES, J. G. Geografia, livro didático e educação: problematizações da temática agrária no Ensino Fundamental. Revista Cerrados: Montes Claros, v. 19, n. 02, p. 20-51, jul./dez, 2021.

FERNANDES, B. M. Diretrizes de uma Caminhada. In: ARROYO, M. G; CALDART, R. S; MOLINA, M. C. (orgs.). Por uma educação do campo. 5º ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

MOLINA, M. C. (orgs.). Território Camponês. In: CALDART, Roseli Salete et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 746-750.

MOLINA, M. C. (orgs.). Agricultura Camponesa e/ou Agricultura Familiar. (Não publicado).

GANDRA, A. Pesquisa aponta que fome atinge 33,1 milhões de pessoas no país. Agência Brasil, 2022. Disponível em: < https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2022-06/pesquisa-aponta-que-fome-atinge-331-milhoes-de-pessoas-no-pais>. Acesso em: jul. de 2022.

MASSEY, D. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Tradução: Hilda Pareto Maciel; Rogério Haesbaert. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MASSEY, D. A mente geográfica. Revista GEOgraphia, v.19, n. 40, 2017: mai/agos. Tradução: Ana Angelita da Rocha e Maria Lucia de Oliveira. Universidade Federal Fluminense: Niterói, 2017.

OLIVEIRA JR., W. M. de. Tropas de imagens partilham o (não) saber geográfico: territórios contestados de poder. Punto Sur, v. 2, p. 5-19, en./jun, 2020.

SILVA, M. A.; OLIVEIRA, A. M. de. Dialogando com o livro didático de Geografia: análise do discurso sobre a questão agrária em obras do ensino médio. Revista Geografia Ensino & Pesquisa, v. 17, n. 3, set./ago. 2013.

SIMIELLI, M. E. Ápis geografia (4º ano): Ensino Fundamental Anos Iniciais. 2ª ed. São Paulo: Ática, 2017d (Coleção Ápis).

SOUZA, F. E. Perspectivas teóricas e metodológicas para se pensar a identidade territorial camponesa nos livros didáticos de Geografia. Revista Interdisciplinar em Educação e Territorialidade, v.1, n.1, p. 16-33, jul./dez., 2020.

SOUZA, F. E; OLIVEIRA, V. A. de. Pensar os livros didáticos de geografia na perspectiva da educação do campo. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 169-176, maio 2022.

TONINI, I. M; GOULART, L. B. Desafios para potencializar o Livro Didático de Geografia. In: O livro didático de Geografia e os desafios da docência para a aprendizagem. TONINI et al., (orgs.). Porto Alegre: Editora Sulina, 2017.

Published

2023-10-11

How to Cite

Pauli, M. M., & Simões, B. dos S. (2023). The field as a place in geographical education of the early years: an approach from textbooks. Revista De Geografia, 40(2), 159–178. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2023.257308