Formation of geography teachers, geography teaching, and the use of digital technologies: possible paths, evident challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.262168

Keywords:

teacher training, school geography, educational technologies, didactic instrumentation

Abstract

In recent years, both basic and higher education institutions have faced significant challenges due to global transformations and the increasing demand for connectivity, requiring adaptations to new educational paradigms. In this context, the integration of digital technologies into teaching processes becomes an important element in the educational landscape and in the classroom. Research has shown that in Geography education, the attempt to incorporate digital technologies into teachers' practices has been one of the obstacles to overcome, as it is undeniable that historically the teaching of the subject has faced difficulties due to being considered by many students as tedious and decorative. Therefore, this text aims to present the importance of integrating educational technologies into Geography education, emphasizing the training of teachers in initial and ongoing education so that they can use technological tools in a purposeful and reflective manner in the classroom. To this end, the research-training method was adopted, with didactic instrumentation workshops and interviews conducted with Geography undergraduate students from public institutions, as well as teachers of basic education who teach the subject, both in Pernambuco. The results reveal the need for a more contextualized formation directed towards the realities faced by both schools and teaching practices, especially regarding the use of technologies for pedagogical purposes. Additionally, the urgency of expanding and implementing programs on digital inclusion already existing in municipal and state education departments is highlighted.

Author Biographies

Mateus Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco

Pós Doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco

Francisco Kennedy Silva dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco

References

ANDRE, Marli. Práticas Inovadoras na Formação de Professores. 2a. ed. Campinas: Papirus, 2017. v. 1. 287p.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CALLAI, H. C. Educação geográfica para a formação cidadã. Rev. geogr. Norte Gd. no.70 Santiago set. 2018.

CALLAI, H. C.; MORAES, M. M. de. (Orgs.). Pesquisa, educação e cidadania: percursos teóricos e metodológicos. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade; tradução Maria Luiza X de A. Borges, Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.

FERRAÇO, C. E. Educação-clichê e a necessidade de rasgar sombrinhas... Ou sobre violências cotidianas e a necessidade de furar os clichês. In: GARCIA, R. L.; ESTEBAN, M. T.; SERPA, A. (org.). Saberes cotidianos em diálogo. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FRANCO, M. A. S. A pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Cortez, 2012.

GEMIGNANI, E. Y. M. Y. Formação de Professores e Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem: Ensinar Para a Compreensão. Revista Fronteira das Educação [online], Recife, v. 1, n. 2, 2012.

GIROTTO, E. D. Reconhecer os professores e seu saberes: ação política na formação docente em Geografia. Revista de Geografia (Recife), v. 34, n. 1, 2017, p. 91-109.

JACOBI, P. Meio Ambiente, riscos e aprendizagem social. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 10, n. 26, p.346-364, set./dez. 2015.

KENSKI, V. A escola face aos desafios para ser contemporânea. Educação, Formação & Tecnologias, 11(1), 21–27, 2023.

LASALVIA, V. C., GOMES, A. S. L., & SILVA, J. A. A. DA. Programa governamental Professor Conectado: uma análise não pedagógica das TIC na região do médio São Francisco. Revista De Educação Da Universidade Federal Do Vale Do São Francisco, 7(12). 2023.

LIBÂNEO, J. C. Formação de professores e didática para o desenvolvimento humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015.

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. Revista da Associação Nacional de Educação–ANDE, v. 3, p. 11-19, 2005.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TRAVISANI, F. M. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

NETO, A.; TRAVISANI, F. M. (Org.). Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L. MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

NETO, A.; TRAVISANI, F. M. (Org.). Mudando a educação com metodologias ativas. Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas, Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.

MORIN, E. Sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina E. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

PERNAMBUCO. Projeto de Lei Ordinária 2300/2021. Inclusão Digital dos Profissionais da Rede Estadual de Ensino.

PONTES, R. A. F. Prática pedagógica de formação de professores da educação básica: círculo de cultura didática. In: FRANCO, M. A. R.; GILBERTO, I. J. L.; CAMPOS, E. F. (orgs.). Práticas pedagógicas: pesquisa e formação. São Paulo: Edições Loyola, 2017, p. 47-70.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. E.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender geografia. 1ª Ed – São Paulo: Cortez 2007.

RIVERA, J. A. S. A geografia escolar no debate epistemológico e didático do mundo contemporâneo. In: CASTELLAR, S.M.V.; CAVALCANTI, L.S.; CALLAI, H.C. (orgs.). Didática da Geografia: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: Xamã, 2012, p. 27-44.

SANTOS, M. F. O ensino de geografia e as redes virtuais: atando nós entre a informação e o conhecimento. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 1, p. 47-63, 2018.

TEIXEIRA D. L. S.; MENDES, M. A. A integração das tecnologias de informação ecomunicação (tic) na geografia: uma abordagem interdisciplinar no processo de ensino e aprendizagem. Revista GeoNordeste, São Cristóvão, Ano XXI, n.2, 2011.

TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem Colaborativa: Teoria e Prática. In: TORRES, P. L. (Org.). Complexidade: Redes e Conexões na Produção do Conhecimento. 1ª. ed.Curitiba: SENARPR, v. 1, p. 61-93, 2014.

Published

2024-12-23

How to Cite

Mateus Ferreira, & Santos, F. K. S. dos. (2024). Formation of geography teachers, geography teaching, and the use of digital technologies: possible paths, evident challenges. Revista De Geografia, 41(5), 115–135. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.262168