The burlap geosymbol as a language of political resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.264174

Keywords:

Chile, burlap, geosymbol, language, signs

Abstract

During the dictatorship period in Chile (1973-1990), burlap (arpillera in Spanish) crafts emerged as a social document that denounced the circumstances of the regime to the world. The art consisted of sewing scraps of clothes from missing political figures onto rustic fabrics to manifest dramatic scenes, such as torture and cries for justice. Thanks to its discursive force, other causes and countries joined the practice of the burlap craft, thus strengthening its geosymbolic status. In this study, we adopt specific concepts from American semiotics to see the analogies of the signs present on the burlap crafts and their processes of significance. We understand this profession as a language of female political resistance. The arpillerista (Spanish term for a craftsperson who works with burlap) practice established a common language through the use of images, which gave birth to a semiotic expression of collective composition, linked to symbols that overcome linguistic barriers

Author Biographies

Caio Augusto Amorim, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Ceará (UFC); Integrante do Laboratório de Estudos sobre Espaço Cultura e Política – LECgeo da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Alexandra Maria de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Geografia Humana (Universidade de São Paulo – USP); Professora Titular no Departamento de Geografia (Universidade Federal do Ceará – UFC); Coordenadora do Laboratório de Estudos Agrários, Territoriais e Educacionais – LEATE (UFC)

References

ADAMS, J. Art in Social Movements: Shantytown Women’s Protest in Pinochet’s Chile. Sociological Forum, v. 17, n. 1, p. 21–56, mar. 2002. JSTOR, www.jstor.org/stable/685086.

AGOSÍN, M. Agujas que hablan: las arpillerista chilenas. Revista Iberoamericana, v.51, n.132–133, p.523-529, jul./dec.1985. doi.org/10.5195/reviberoamer.1985.4066

AGUIAR, J. H. de. Paisagem e Linguagem em translatinidade: representações do Patrimônio Cultural Nordestino como Arte Latino-americana. 2023. 130. Tese. (Doutorado em Geografia), Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023.

AHUMADA, B. J. Recomponer el paisaje: evidenciar y denunciar. Aisthesis, Santiago do Chile, n. 67, p. 123-150, ago, 2020. doi.org/10.7764/67.6

ALBES, M. V. Um gesto común Arpilleras y subjetivación política. Oxímora Revista Internacional De Ética Y Política, Barcelona, n. 13, p. 342-359, jul/dic, 2018. Doi:10.1344/Oxi.2018.I13.22110

ALLUCCI, R. R. “Una aguja, una lámpara, un telar”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 3, p. 1-14, dez. 2019. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n354376

ANDRADE, J. B. de. Arpilleras bordando a resistência. CATÁLOGO – Memorial da América Latina, 2015.

ARGENTINA. Madres de la Plaza, el pueblo las abraza. 2022. Disponível em: https://www.argentina.gob.ar/noticias/Madres-de-la-plaza-el-pueblo-las-abraza Acesso em: 19 jul. 2022.

BACIC, R. História das arpilleras. In: ABRÃO, P. Catálogo da exposição Arpilleras da Resistência Política Chilena. Brasília: Marcas da Memória, Biblioteca Nacional, 2012. p. 6-9. ISBN 978-85-99117-63-7

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 12ª. ed. São Paulo: Hucitec, 2006. 201p.

BONNEMAISON, J. Viagem em torno do território. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Geografia Cultural: uma antologia. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, vol. II, 2012. p. 279-304.

BORRE, L. Narrativas têxteis: quais regime de verdade buscamos criar?. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, v. 6, n. 2, p. 442-479, mai, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8667448.

BRASIL. Comissão Nacional da Verdade. Mortos e desaparecidos políticos/Comissão Nacional da Verdade. Relatório Volume III, Brasília, DF: CNV, 2014. 1996p.

CHILE. Decreto n. 23, 18 de septiembre, 1979. Declara a la cueca danza nacional de Chile. Santiago do Chile: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Disponível em: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=224886. Acesso em: 04 abr. 2022.

CHILE. Ministerio del Interior. Informe: Comision Nacional sobre Prision Politica y Tortura. Santiago do Chile: Ministerio del Interior, 2005. 777p. Disponível em: www.derechoshumanos.net/paises/America/derechos-humanos-Chile/informes-comisiones/Informe-Comision-Valech.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

COSGROVE, E. D. Em direção a uma geografia cultural radical: problemas da teoria. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 5, p. 5–29, jan/jun. 2013. https://doi.org/10.12957/espacoecultura.1998.6313

DA SILVA, C. G. Uma Reflexão Bakhtiniana Sobre a palavra e seus Sentidos: Signo Ideológico, Significação e Tema em Perspectiva Dialógica. Cadernos do IL, [S. l.], n. 52, p. 440–460, 2016. DOI: 10.22456/2236-6385.67802.

DUARTE, A. R. F. Em guarda contra a repressão: as mulheres e os movimentos de resistência à ditadura na América Latina. In: anais do XXIV Simpósio Nacional de História, São Leopoldo, 2007. Disponível em: https://anpuh.org.br/uploads/anais-simposios/pdf/2019-01/1548210565_78538466741356813f92abea749ed7d9.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

ERTZOGUE, M. H. Quando o bordado e a memória se entrelaçam: imagem e oralidade em Arpilleras amazônicas. História Revista, Goiânia, v. 23, n. 3, p. 104–120, set./dez., 2018. DOI: 10.5216/hr.v23i3.51464.

ERTZOGUE, M. H.; BUSQUETS, M. V. El agua es de los pueblos y no de Belo Monte: represas y pérdidas de redes de sociabilidad de las poblaciones afectadas representadas en arpilleras amazónicas. Tabula Rasa, Bogotá, 2019. n.30, p. 109-31. doi.org/10.25058/20112742.n30.06

FERREIRA, Y. N.; SANTOS, D. N. dos. Literatura e Direitos Humanos: representações da violência de um Estado ditatorial. Confluência: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, Fort Collins, v. 35, n. 2, p.18-28, mar./jun., 2020. Doi: 10.1353/cnf.2020.0002

FONSECA, R. L.; SALVI, R. F. A mensagem como um sistema de registros organizado por representações que provocam respostas ao ensino de geografia. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 39, p. 1–23, 2019. https://doi.org/10.5216/bgg.v39i0.53965

FRESQUET, A.; CARDOSO JUNIOR, W. Violeta Parra e suas arpilleras decoloniais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 6, n. 18, p. 449-469, mai./ago., 2021. Doi: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p449-469

GALLARDO, M.; MEDALLA, T. Para una política de la insistencia: trayectorias y desplazamientos de la Cueca Sola en Chile (1978-2019). Índex, Revista de arte contemporáneo, Quito, n.8, p.192 – 200, jul./dic., 2019. https://doi.org/10.26807/cav.v0i08.292

GARCIA, A. L. M. A leitura a partir da fenomenologia e semiótica de C. S. Peirce. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, São Paulo, v.35, n.70, p.133-145, 2017. https://doi.org/10.34112/2317-0972a2017v35n70p133-145

GARCIA, E. V. “Arpilleras - Bordando a Resistência”. Viena: HORIZONT3000, 2016. 10p.

GARZA, A. de la; HERNÁNDEZ-ESPINOSA, C.; ROSAR, R. Embroidery as Activist Translation in Latin America. Textile: The Journal of Cloth and Culture, v. 20, p. 168-181, 2022. Doi: https://doi.org/10.1080/14759756.2021.1962697

LADUKE, B. Chile: Embroideries of Life and Death. The Massachusetts Review, v. 24, n. 1, p. 33–40, 1983. JSTOR, www.jstor.org/stable/25089383.

LIMA, M. do S. P. Arpilleras: o bordado como performance cultural chilena, em favor do drama social. 2018. 134 f. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais). Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2018.

LODY, R. Barro & balaio: dicionário do artesanato popular brasileiro. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2013.

MEIRA, C. G. E.; PEREIRA, E.; SARZI K. B. D.; PEIXOTO, M. S. S. Ícone e símbolo: a semiótica Peirceana na língua brasileira de sinais. Mimesis, Bauru, v. 38, n. 2, p. 157-166, 2017.

MIRSA - Museo de la Solidaridad Salvador Allende. Museo internacional de la resistencia salvador allende, mirsa, 1975-1990. Santiago do Chile: Mirsa, 2016. 230 p.

MMDH- Museu da Memória e dos Direitos Humanos. Achado de Lonquén - Fundo Família Ortiz Rojas, 2018. Disponível em: https://web.museodelamemoria.cl/sobre-las-colecciones/pieza-del-mes/hallazgo-de-lonquen/. Acesso em: 13 jul. 2022.

MONTEIRO, G. 100 ANOS DE ZUZU ANGEL. ELLE. 08 de junho de 2021. Moda. Disponível em: https://elle.com.br/moda/100-anos-de-zuzu-angel. Acesso em: 08 de Abr. de 2023.

MONTORO, J. M.; BARRENECHE, S. M. Towards a social semiotics of geo-cultural identities: theoretical foundations and an initial semiotic square. Estudos Semióticos, São Paulo,v.17 , n.2 , p.121-142. 2021. doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.175957

PEIRCE, C. S. Semiótica. Trad. José Teixeira Coelho Neto. 3ª Ed. São Paulo: Perspectiva, 2005. 337p.

PEREDA, R. M. Las bordadoras de la vida y de la muerte - Las arpilleras chilenas se exponen en Madrid. El País. Madri. 15 de setembro de 1977. Cultura. Disponível em: elpais.com/diario/1977/09/15/cultura/243122402_850215.html?rel=buscador_noticias. Acesso em: 04 abr. 2022.

PRAIN, L. Strange material: storytelling through textiles. Vancouver: Arsenal Pulp Press, 2014. 261p.

ROCHA, L. B. Fenomenologia, semiótica e geografia da percepção: alternativas para analisar o espaço geográfico. Revista da Casa da Geografia de Sobral, Sobral, v. 4/5, p. 67-79, 2002/2003.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 2012.

Published

2024-10-02

How to Cite

Caio Augusto Amorim, & Oliveira, A. M. de. (2024). The burlap geosymbol as a language of political resistance. Revista De Geografia, 41(3), 49–66. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.264174