Legal and institutional aspects of teaching training in Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2020.247172

Keywords:

teacher training; bachelor and degree; Geography

Abstract

This work aims to study the process of teacher education in Geography as well as the analysis of laws that regulate it, emphasizing the training of an education professional based on the changes and needs of society, based on the discussion of the current teaching-learning process. in geography and university teaching. Teaching is considered as an intellectual and practical activity, which requires greater intimacy on the part of the teacher with the investigative processes, since the content he has learned and with which he works are theoretical constructions based on research. Its pedagogical practice requires constant reflection, creation and recreation of knowledge, which presupposes a permanent investigative activity, and it is up to the teacher to develop this same practice with students, as research is research, and when researching one learns to learn and by learning one learns to think. Therefore, the following questions arise: how to train a good geography teacher? What can Geography withits teaching? To carry out the research, a literature review was carried out, emphasizing teacher training and the teaching-learning process in geography and documentary research

Author Biographies

Robson Alves dos Santos, Universidade Federal do Sudeste do Pará - UNIFESSPA/Professor

Professor adjunto na UNIFESSPA/Marabá

Dionel Barbosa Ferreira Junior, Universidade Federal do Sudeste do Pará - UNIFESSPA

Graduando em Geografia na UNIFESSPA/Marabá

References

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP 2/2002, de 4 de março de 2002. Institui a duraçãoe a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/index. Acesso em: 17 jul. 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Despacho do Ministro sobre Parecer CNE/CP 009/2001: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/index. Acesso em: 17jul. 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS. Disponível em: http://www.educacaosuperior.inep.gov.br/funcional/info_ies_new.asp?pIES=4962. Acesso em: 17 jul. 2020.

CALLAI, H. C. Projetos interdisciplinares e a formação do professor em serviço. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. (Org.). Geografia em perspectiva.3. ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 255-259

CALLAI, H. C. A formação do profissional da geografia. 2. Ed. Ijuí: 2003. 80 p.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998. 195 p.

LEÃO, V. P. A influência das diretrizes curriculares nacionais do Ministério da Educação e Cultura para a formação de professores de Geografia da educação básica em nível superior.2008. 121 f. Tese(Doutorado em Geografia e análise ambiental) –Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

MARQUES, M. O. A formação do profissionalda educação.5. ed. rev. Inijuí: Ed. Unijuí, 2006. p. 175-177.

MASSETO, M. T. Competências pedagógicas do professor universitário.São Paulo: Summus, 2003. p. 11-83.

PARECER CNE/CP 9/2001 –HOMOLOGADO –Despacho do Ministro em 17/1/2002, publicado no Diário Oficial da União de 18/1/2002, Seção 1, p. 31.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia.São Paulo: Cortez, 2007. 383 p.

KAERCHER, N. A. O gato comeu a Geografia? Alguns obstáculos a superar no ensino-aprendizagem de Geografia. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. (Org.). Geografia em perspectiva.3. ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 221-231.

VESENTINI, J. W. Geografia críticae ensino. In: OLIVEIRA, A. U. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia?São Paulo: Contexto, 1989. p. 30-38.

VESENTINI, J. W. Ensino da Geografia e luta de classes. In: OLIVEIRA, A. U. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia?São Paulo: Contexto, 1989. p. 109-117.

VESENTINI, J. W. A formação do professor de Geografia —algumas reflexões. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. (Org.). Geografia em perspectiva.3. ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 235-240.

Published

2020-12-24

How to Cite

Santos, R. A. dos, & Ferreira Junior, D. B. (2020). Legal and institutional aspects of teaching training in Geography. Revista De Geografia, 37(3), 317–328. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2020.247172