Exploring cinematographic language in geography teaching

a mediation of the landscape

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.264175

Keywords:

geography education, cinema, landscape, Cultural Geography

Abstract

This article aims to deepen the discussion on the use of cinema as an educational resource in Geography teaching. The cinematic medium will be considered not just as a mere illustration of the curriculum content but as a language that allows students to connect with different cultures, landscapes, and regions of the world. This facilitates the understanding of other spatial practices and prompts reflection on one's own spatiality. To achieve this, the article builds on the rhetorical discourse that the landscapes represented in films can present—specifically, their spatial synthesis power through certain symbolic images, in a manner consistent with cultural geography. Following a route commonly taken by geographers, the landscape will be used as a way to interpret cinematic spatiality. The landscape is also studied by communication scholars who choose to analyze the filmic document beyond its narrative; thus, the concept is used as a mediation between the two fields, Geography and cinema. Consequently, the landscape will serve simultaneously as a conceptual interpretation for Geography and as a guiding tool for film analysis.

Author Biography

Caio Augusto Amorim, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Professor do curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), Campus Senhor do Bonfim- BA. Membro do Laboratório de Estudos sobre Espaço, Cultura e Política (LECgeo) desde 2008. Também pertence ao Grupo de Estudos e Pesquisa sobre a Produção Social do Espaço – GEPPSE.

References

AITKEN, S. C; ZONN, L. E. “Re-apresentando o lugar Pastiche.” In: CORRÊA, R. L; ROSENDAHL, Z. (Org.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009. p. 15-58.

ALVARENGA, A. L. de. “A geografia criativa do cinema: o papel da montagem na construção dos espaços fílmicos”. Espaço Aberto, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 39-54, 2011.

AMANCIO, T. O. Brasil dos gringos: imagens do cinema. Niterói: Intertexto, 2000.

AZEVEDO, A. F. Geografia e cinema. In: CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. (Org.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009. p. 95-127.

BARBOSA. J. L. Paisagens Americanas: Imagens e Representações do Wilderness. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, v. V, p. 43-53, 1998.

BARRERA, D.; DEMATTEIS, G.; MANCINI, F. Cinema e paesaggio. Hérodote,. Verona, n. 4, p. 170-1791981.

BERDOULAY, V. “Espaço e cultura.” In: CATRO, I. E ; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. Olhares geográficos: modos de ver e viver o espaço. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil, 2012. p. 101-131.

CAMPOS, Rui Ribeiro de. Cinema, Geografia e sala de aula. Estudos Geográficos, Rio Claro, v. 4, n. 1, p. 1-22, jun. 2006. Disponível em: www.rc.unesp.br/igce/grad/geografia/revista.htm. Acesso em: 12 maio 2009.

COSGROVE, D. Observando la naturaleza: el paisaje y el sentido europeo de la vista. Boletín de la A.G.E., Lograño, n. 34, p. 63-89, 2002.

GÁMIR ORUETA, Agustín. La consideración del espacio geográfico y el paisaje em el cine. Scripta Nova, Barcelona, v. XVI, n. 403, 1 de junio de 2012.

GOMES, Paulo César da Costa; RIBEIRO, Letícia Parente. A produção de imagens para a pesquisa em Geografia. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 33, p. 27-42, jan./jun. 2013.

HOPKINS, Jeff. Um mapeamento de lugares cinemáticos: ícones, ideologia e o poder da representação enganosa. CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny. (Org.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009. p. 59-94.

LACOSTE, Y. Westerns et géopolitique. In: MOTTET, J. (Ed.). Les Paysages du cinema. Seyssel: Champ Vallon, 1999. p. 154-163.

LEFEBVRE, M. Landscape and film. New York: AFI, 2002.

LUKINBEAL, C. Cinematic Landscapes. Journal of Cultural Geography v. 23, n. 1, Fall/Winter, p. 3-22, 2005.

MACIEL, C. A. A. Metonímias Geográficas: imaginação e retórica da paisagem no semi-árido pernambucano. 2004. 527 p. Tese (Doutorado em Geografia) - Centro de Ciências Matemáticas e da Natureza, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

MAIA FILHO, P. P. P. Outsiders na caatinga: representações cinematográficas do semiárido nordestino através do “olhar estrangeiro” In: Espaço e Cultura, UERJ, RJ, n. 33, jan./jun. de 2013. p. 87-110.

MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. Lisboa: Dinalivro, 2005.

MELBYE, D. Landscape allegory in cinema. From wilderness to wasteland. Nueva York: Palgrave MacMillan, 2010

MORIN, K. M. Landscape: representing and interpreting the world. In: CLIFFORD, J. Nicholas et al. Key concepts in geography. New York: SAGE Publications Ltda. 2009.

OLIVEIRA JR, W. M. de. Grafar o espaço, educar os olhos: rumo a geografias menores. In: ProPosições, Campinas, v. 20, n. 3, p. 17-28, dez. 2009.. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072009000300002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 7 jun. 2017

KENNEDY, C.; LUKINBEAL, “Towards a holistic approach to geographic research on film”. In: Progress in Human Geography. n°21, February-1997. pp.33-50.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. 1ª. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2007. 383 p.

REALI, N. G. Cinema na universidade: possibilidades, diálogos e diferenças. Chapecó: Editora:Argos (UnoChapeco), 2007.

Published

2024-10-02

How to Cite

Caio Augusto Amorim. (2024). Exploring cinematographic language in geography teaching: a mediation of the landscape. Revista De Geografia, 41(3), 67–81. https://doi.org/10.51359/2238-6211.2024.264175