Exploring paths: a sociodemographic analysis of the student ody in the graduate program in sociology at the Federal University of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.51359/2317-5427.2024.264734Keywords:
Self-evaluation, graduate program, diversity, inequality, higher educationAbstract
This article presents the results of a self-assessment conducted by the Sociology Graduate Program at the Federal University of Pernambuco (PPGS/UFPE) in late 2020. Aligned with the guidelines of the Brazilian Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which encourages internal evaluation exercises, the process initially focused on students and used a survey methodology through digital forms sent to enrolled students. The research explored demographic, socioeconomic, and educational characteristics, offering insights into dynamics of inclusion and inequality within the Program. Key findings include the concentration of students’ family income in specific brackets and racial disparities in parents' education, especially mothers’, factors that influence academic trajectories. The analysis was enriched by applying Multiple Correspondence Analysis, which provided a broader understanding of these inequalities. This study aims not only to identify disparities within the Program but also to provide insights for educational policies that foster diversity and equal opportunities in higher education, thereby strengthening self-assessment tools within graduate programs
References
ANDRADE, Rayane Maria de Lima. Configurações de Homicídios Dolosos em Pernambuco: Uma Investigação Sociológica. Tese de Doutorado em Sociologia - Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de Pernambuco. Recife-PE, 2015.
BRENN, Richard. Fundamentos de uma Análise de Classe Neoweberiana. In: WRIGHT, Erik (Org.). Análise de Classe: Abordagens. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 46-66.
CARVALHO, Márcia Marques; WALTENBERG, Fábio D. Desigualdade de Oportunidades no Acesso ao Ensino Superior no Brasil: Uma Comparação entre 2003 e 2013. In: Economia Aplicada, v. 19, n. 2, pp. 369-396, 2015.
CLAUSEN, S. E. Applied Correspondence Analysis: An Introduction. Thousand Oaks, CA: Sage, 1988.
FÁVERO, Luiz Paulo Lopes et al. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
GANZEBOOM, H.B.G; De GRAAF, P.M; TREIMAN, D.J. A Standard International Socio-Economic Index of Occupational Status. In: Social Science Research, v. 21, p. 1-56, 1992.
GANZEBOOM, H.B.G; TREIMAN, D.J. Internationally Comparable Measures of Occupational Status for the 1988 International Standard Classification of Occupations. In: Social Science Research, v. 25, p. 201-239, 1996.
GONÇALVES, M. T.; SANTOS, S. R. dos. Aplicação da Análise de Correspondência à Avaliação Institucional da Fecilcam. IV EPCT – Encontro de Produção Científica e Tecnológica, 2009.
GREENACRE, Michael; BLASIUS, Jörg. Multiple Correspondence Analysis and Related Methods. Chapman & Hall/CRC, 2006.
HASENBALG, Carlos. Discriminação e Desigualdades Raciais no Brasil. 2ª ed. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005.
LE ROUX, B; ROUANET, H. Multiple Correspondence Analysis. In: Edição ilustrada. v. 163. Londres: SAGE, 2010.
NUNNALLY, J.C.; BERNSTEIN, I.H. The assessment of reliability. Psychometric Theory, v. 3, n. 1, p. 248, 1994.
RAFTERY, E. Adrian; HOUT, Michael. Maximally Maintained Inequality: Expansion, Reform, and Opportunity in Irish Education, 1921-1975. In: Sociology of Education, v. 66, January, pp. 41-62, 1993.
RIBEIRO, Carlos Antônio Costa. Estrutura de Classe, Raça e Mobilidade Social no Brasil. Bauru-SP: Edusc-ANPOCS, 2007.
RIBEIRO, Carlos Antônio Costa. Desigualdade de oportunidades no Brasil. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2009.
RIBEIRO, Sérgio Costa. A Divisão Interna da Universidade: posição social das carreiras. In: Educação e Seleção, São Paulo, n. 5, 1982.
TILLY, Charles. Durable inequality. Berkeley: University of California Press, 1998.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Jatobá de Andrade, Rayane Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado