Exploring paths: a sociodemographic analysis of the student ody in the graduate program in sociology at the Federal University of Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2024.264734

Keywords:

Self-evaluation, graduate program, diversity, inequality, higher education

Abstract

This article presents the results of a self-assessment conducted by the Sociology Graduate Program at the Federal University of Pernambuco (PPGS/UFPE) in late 2020. Aligned with the guidelines of the Brazilian Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which encourages internal evaluation exercises, the process initially focused on students and used a survey methodology through digital forms sent to enrolled students. The research explored demographic, socioeconomic, and educational characteristics, offering insights into dynamics of inclusion and inequality within the Program. Key findings include the concentration of students’ family income in specific brackets and racial disparities in parents' education, especially mothers’, factors that influence academic trajectories. The analysis was enriched by applying Multiple Correspondence Analysis, which provided a broader understanding of these inequalities. This study aims not only to identify disparities within the Program but also to provide insights for educational policies that foster diversity and equal opportunities in higher education, thereby strengthening self-assessment tools within graduate programs

Author Biographies

Francisco Jatobá de Andrade, Universidade Federal de Pernambuco

Universidade Federal de Pernambuco. Professor Adjunto IV do Departamento de Sociologia da Universidade Federal de Pernambuco. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco (2004). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2007) e Doutorado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (2012). Tem atuado principalmente nos seguintes temas: relações raciais, ações afirmativas, métodos quantitativos, políticas públicas, estratificação e mobilidade social. 

Rayane Andrade, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Universidade Federal Rural de Pernambuco. Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco (2008), mestrado e doutorado em Sociologia (PPGS/UFPE) pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal de Pernambuco (PPGS/UFPE). É professora adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e vice-líder do Laboratório de Métodos em Pesquisa Sociológica e Intervenção Social - LAMPSIS, onde desenvolve atividades de pesquisa e extensão. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Métodos de Pesquisa Social, atuando principalmente nos seguintes campos: Métodos Quantitativos e Qualitativos nas Ciências Sociais, Sociologia do Crime e da Violência, Monitoramento e Avaliação de Políticas Públicas. 

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Published

2024-12-30

Issue

Section

Artigos