From essencialism to the deconstructivism: a brief balance of Brazilian research about homosexuality and its intersections with body and gender categories

Authors

  • Marcelo Henrique Gonçalves de Miranda Universidade Federal de Pernambuco
  • Rosane Maria Alencar da Silva Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

social intelligibility, constructivism, desconstructivism, homosexuality, body and gender

Abstract

This text remakes paths outlined by research about homosexuality and its intersections with body and gender in Brazilian studies, seeking to show the theoretical and methodological guidelines for these research and located them in the Social Sciences field. The literature search had as a starting point pioneering research about homosexuality and, from this initial search, the location of subsequent studies in books, articles, thesis and dissertations on the subject in the Social Sciences field. Our results show there is a predominant social intelligibility of constructivist and desconstructivist approaches in the understanding of sexuality, with regard to theoretical and methodological approaches, and with respect to the social sciences field, there is a higher concentration of studies in the anthropological area, followed by sociology and finally the social Psychology and sociolinguistics.

Author Biographies

Marcelo Henrique Gonçalves de Miranda, Universidade Federal de Pernambuco

possui graduação e licenciatura em História pela Universidade Católica de Pernambuco (1993); Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) (2003), Doutor em Sociologia pela UFPE (2013). Atualmente, é Professor Adjunto do Centro Acadêmico do Agreste, no Núcleo de Formação Docente, da UFPE; professor permanente do Programa de Pós-graduação stricto sensu Mestrado em Direitos Humanos da UFPE. Tem experiência no campo da Educação, Sociologia e História com ênfase nas discussões sobre inclusão e exclusão social, multiculturalismo e diferença, pós-colonial, representações sociais atuando principalmente nas temáticas que envolvem Educação, Políticas Educacionais, Gênero, Sexualidades e Direitos Humanos.

Rosane Maria Alencar da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) (1989), mestrado em Psicologia (Psicologia Cognitiva) pela UFPE (1998) e doutorado em Sociologia pela UFPE (2004) com estágio sanduiche na Université Lyon II. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Sociologia e do Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência na área de educação e sociedade, formação docente e ensino de sociologia (coordena PIBID/Sociologia); metodologias qualitativas, práticas sociais e linguagem.

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