Revisiting the terminology substance, set and setting: the example of electronic music festivals and the urban rites of consumption of ayahuasca
DOI:
https://doi.org/10.51359/2317-5427.2017.235796Keywords:
sychoactive substances, ayahuasca, raves, transcultural therapiesAbstract
The aim of this article is to explore a little discussed aspect in the studies on psychoactive consumption: the methodology. Developed by Leary in the 1950s, retaken by Zinberg in the 1980s and by MacRae and Simões in the 1990s, the methodological tool “substance, set and setting”, which has aided several studies over half a century, is threatened by theoretical patterns who consider it essentialist, deterministic and that necessarily leads to the specialization of the sciences in the studies of psychoactives: substance (pharmacology, chemistry, physics, biology), set (psychology) and setting (Social Sciences). From the examples of the festivals of electronic music and transcultural therapies, we perceive how the different spaces of psychoactive consumption found in the cities reorganize, in a much differentiated manner, the notions of substance, set and setting according to the problems and disputes to which they are inserted. The hypothesis of this article is that the pertinence of Zinberg’s terminology in the anthropological analyzes of phenomena linked to the consumption of psychoactive will present itself if we move or extend the notion of social to the other two domains of the trilogy.References
COUTINHO, T. (2005). O êxtase urbano: símbolos e performances dos festivais de música eletrônica. Tese de mestrado. Programa de Pós-Graduação de Sociologia e Antropologia. PPGSA-IFCS.
COUTINHO, T. (2005). “Os símbolos e performances dos festivais de música eletrônica”. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação de Sociologia e Antropologia. PPGSA-IFCS
COUTINHO, T. (2006) “Do êxtase religioso ao ecstasy festivo: uma analise simbólica e performática dos festivais de música eletrônica”. Religião e Sociedade. Volume 26. Número 1.
COUTINHO, T. (2011). “O xamanismo da floresta na cidade: o exemplo kaxinawa”. Tese de doutorado. IFCS-PPGSA-UFRJ.
COUTINHO, T. (2014). Curando através de imagens: notas sobre os mecanismos terapêuticos de um rito urbano de consumo de ayahuasca. Ponto Urbe, v. 7, p. 32-50.
GUARINELLO, Norberto (2008). “O vinho: uma droga mediterrânica”, in: LABATE et. al (orgs). Drogas e Cultura: novas perspectivas. Salvador: EDUFBA
GRILLO, C. (2005). Fazendo o doze na pista: um estudo de caso do mercado ilegal de drogas na classe média. Dissertação de mestrado IFCS/UFRJ/PPGSA)
HENMAN, Anthony R.. “A coca como planta mestra: reforma e nova ética”, in: LABATE et. al (orgs). Drogas e cultura: novas perspectivas. Salvador: EDUFBA.
KESTRUP, L. (2006) “Natureza e protesto: Os dois lados da Cannabis na visão de mundo rastafári. Disponível em: http://www.neip.info/downloads/texto_lucas.htm. Acesso em: 31.10.2017
LABATE, Beatriz. (2004) A reinvenção do uso da ayahuasca nos centros urbanos. Campinas: Mercado das Letras.
LAGROU, E. (2011). Controlar a fluidez da forma: a cura no uso do Nixi Pae entre os kaxinawa. Bia Labate (No prelo).
LATOUR, Bruno (2008). Reassembling the social: a introduction to actor-network Theory. Oxford: University Press.
LÉVI-STRAUSS, Claude (1967). «Le socier et sa magie», in: Antropologie Structural II. São Paulo. Cossac Naif
MACRAE e SIMÕES (2000). Rodas de fumo: o uso da maconha entre camadas médias urbanas. Salvador: EDUFBA/CETAD/UFBA.
MARRAS, S. (2005). Do natural ao social: as substâncias em meio estável. In. Drogas e Culturas: novas perspectivas. Labate, Fiori, Goulart, Macrae e Carneiro. EDUFBA. Salvador.
OLIVEIRA, R. P. (2007). “Da universalização do Ensino Fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica.” Revista Educação e Sociedade, vol. 28, n.º 100. Campinas: CEDES.
SIMÕES, Júlio (2008). “Introdução”, in: LABATE, Beatriz et. al (orgs). Drogas e cultura: novas perspectivas. Salvador: EDUFBA.
ZINBERG, Norman (1982). Drug, set and setting: the basis of controlled intoxicant use. New Haven: Yale University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado