The context of state and higher education in Guinea-Bissau

Authors

  • Arnaldo Sucuma Programa de Pós-graduação em Serviço Social- Universidade Federal de Pernambuco (PPGSS/UFPE).

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2017.235797

Keywords:

Guinea-Bissau, higher education, state, scientific knowledge development

Abstract

This article consists of a research work that proposes to study the process of construction of construction of the Higher Education and its relationship with the State of Guinea-Bissau from 1974 to 2012. The objectiveof this work is to analyze the effects of institutionalization of higher education in the development of Guinea-Bissau. The research deals with the relationship between  the  State  and  Higher  Education  in  Guinea-Bissau,  mainly fundamentally the possibilities, difficulties and challenges and possibilities that exist in the process of institutionalization of higher education, seeking to understand the impact of this process on the socioeconomic and political development of Guinea Bissau after its political independence. The article also seeks to give a brief historical review on the first universities in Africa and the African countries that speak Portuguese as the official language. The study was based on the qualitative method, followed by semi-structured questionnaires implemented through the interviews conducted in Guinea-Bissau, bibliographies related to Higher Education, official documents of the Ministry of education of Guinea-Bissau.It was concluded that Guinea-Bissau needs to build a system of higher education capable of responding to the obstacles that affect the country’s development of the country.

Author Biography

Arnaldo Sucuma, Programa de Pós-graduação em Serviço Social- Universidade Federal de Pernambuco (PPGSS/UFPE).

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB (2008) e Mestrado em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco/UFPE (2013). Atualmente é estudante de Doutorado no Programa de Pós-graduação em Serviço Social/UFPE. Pesquisador/Professor da Escola Nacional de Saúde na Guiné-Bissau; Professor na Universidade Lusófona da Guiné; Professor nas Faculdades Integradas de Patos.

References

AUGEL, Moema Parente. 2009. Desafios de ensino superior na África e no Brasil: a situação do ensino universitário na Guiné-Bissau e a construção da guneidade. Estudos de Sociologia. Revista do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFPE. v. 15, n. 2, jul./dez., 2009. Recife: Ed. Universitária da UFPE.

BANCO MUNDIAL. 2012. Indicadores Sociais. Disponível em: www.worldbank.org. Acesso em: 28 jun. 2017.BOBBIO, Norberto. 1988. Liberalismo e Democracia. Tradução: Marco Aurélio Nogueira. 2. ed. São Paulo: Brasiliense.

CABRAL, Amilcar; COMITINI, Carlos. 1980. A Arma da Teoria. Rio de Janeiro: Codecri.

CARDOSO, Carlos. 1995. Transitions Libérales em Afrique Lusophone. Lusotopie, editions Karthala, Maison dês pays ibériques, Centre d ́études d ́Afrique noire.

CHAUÍ, Marilena. 2002. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora UNESP.

DURKHEIM, Émile.1978. Educação e Sociologia. Com um estudo da obra de Durkheim, pelo Prof. Paul Fauconnet. Tradução do Prof. Lourenço Filho. 12. ed. São Paulo: Edições Melhoramentos.

ECO, Umberto. 1984. Como se faz uma tese em ciências humanas. 3. ed. Lisboa: Editorial Presença.

FORQUIN, Jean-Claude. 1993. Escola e Cultura. Tradução: Guarcia Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas.

FREIRE, Paulo. 1978. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

FUNDO MONETÁRIO INTERNACIONAL. Indicadores sociais. 2017. Disponível em: www.imf.org. Acesso em: 28 de junho de 2017.

HABTE, Aklilu; TESHOME, Wagaw em colaboração com J. F. Ade Ajayi. 2010. Educação e Mudança Social. In: História Geral da África, VIII: África desde 1935. Editado por Ali A. Mazrui e Christophe Wondji. Brasília: UNESCO.

LIGA GUINEENSE DOS DIREITOS HUMANOS. Relatório sobre a situação dos Direitos Humanos na Guiné-Bissau, Bissau. Guide Artes Gráficas, 2013/2015.

MAZULA, Brazão. 2007. Trajetória e Relevâncias das Experiências Acadêmicas e Profissionais de um ex-aluno do Programa PEC-G. In: SUCUMA, Arnaldo; FLORES, Elio Chaves (org.). Caminhos para o Desenvolvimento: convênios e saberes para o século XXI. João Pessoa: Editora Universitária.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA GUINÉ-BISSAU. 2000. Universidade Amilcar Cabral - Educar, Desenvolver e Promover – VOLUME CÁLCULOS PREVISIONAIS (Estudo de Viabilidade).MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA GUINÉ-BISSAU. 2000. Universidade Amilcar Cabral - Educar, Desenvolver e Promover – Introdução (Estudo de Viabilidade).

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA GUINÉ-BISSAU. 2003. Plano Nacional de Ação – Educação para todos. Bissau.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA GUINÉ-BISSAU. 2007-2011. Arquivo da DGEPASE. Bissau.

MONTESQUIEU, Charles de Secondat Baron de. 1689-1755. O espírito das Leis/Montesquieu: apresentação Renata Janine Ribeiro; tradução: Cristina Murachco. São Paulo: Martins Fontes, 1996 – (Paidéia).

OLIVEIRA, Ana Cláudia Falcão. S/D. Análise Institucional do Hospital Universitário Lauro Wanderley: com parâmetros nos anos 80. João Pessoa.

REPÚBLICA DA GUINÉ-BISSAU. 2009. Revisão dos Setores Sociais.Estudo financiado pelo Banco Mundial. Desenvolvimento Humano II, Região da África. Documento n. 444427 – GW. Bissau

SUCUMA, Arnaldo. Estado e Ensino Superior na Guiné-Bissau 1974-2008. Recife: Editora da UFPE, 2013.

TRINDADE, Hélio. 1999. Universidade, ciência e Estado. In: TRINDADE, Hélio (Org.); AMARAL, Nelson Cardoso; CHAUÍ, Marilena; CANTANI, Afrânio Mendes; CUNHA, Luiz Antônio; SOBRINHO, José Dias; RISTOFF, Dilvo I.; SGUISSARDI, Valdemar; OLIVEIRA, de João Ferreira. Universidade em Ruínas na República dos Professores. Petrópolis, RJ: Vozes / Rio Grande do Sul: CIPEDES.

WEBER, Silke. 2009. Marcas da Reforma Universitária de 1968 e Novos Desafios para a Universidade Brasileira.Estudos de Sociologia, Revista de Programa de Pós-graduação em Sociologia da UFPE, Recife, v. 15, n. 2, p. 121-136

Published

2023-12-22

Issue

Section

Artigos