Notes on the 2000 advertising government's higher education policy

Authors

  • Sidartha Sória Silva UFPE
  • Darcilene Cláudio Gomes Fundação Joaquim Nabuco

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2018.243406

Keywords:

higher education, educational policies, Teaching activitie

Abstract

In the last two decades there were significant changes in Brazilian higher education system, since enacting of 1996’s LDB (Lei de Diretrizes e Bases da Educação), which sets the directives of educational system in Brazil. Changes are driven by several reasons. Besides LDB, it must be considered the private higher education’s growth encouraged by FHC’s administration, and the new higher education policies of Lula’s administration. The main goal of this paper is to study this process of transformations, especially the policies  with  largest  impact  over  national’s  higher  education  system.  Among  other conclusions of the study, it stands out the fact that current Brazilian’s higher education system has turned into one hybrid system, which combined features of both FHC and Lula’s policies. The increase of work rhythm planned under FHC’s policy supposed the dismantling  of  tripod  “teach-research-extension”  system,  and  academic  productivism would operate in a class shattered by specialization. Under Lula’s policy, the tripod system was maintained, but there was no debate about the productivism as the logic the professor’s  work  was  driven  by.  Thus,  it  demanded  from  professors  to  work simultaneously in teaching, researching and doing extension (not to mention academic’s management work), but in volume and intensity substantially expanded, according to productivist logic.

Author Biographies

Sidartha Sória Silva, UFPE

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Uberlândia (2003), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e doutorado em Sociologia pela Universidade Estadual de Campinas (2011). Professor adjunto da Universidade Federal de Pernambuco, membro do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (UFU). Tem experiência nas áreas de Sociologia e Ciência Política, atuando nos seguintes temas: mercado de trabalho, condições e relações de trabalho no setor público, sindicalismo; Estado de Bem-Estar Social e políticas sociais; Estado e desenvolvimento.

Darcilene Cláudio Gomes, Fundação Joaquim Nabuco

Economista graduada pela Universidade Federal de Uberlândia e concluiu o doutorado em economia aplicada na Universidade Estadual de Campinas. Atualmente é pesquisadora da Fundação Joaquim Nabuco. Tem experiência na área de economia, com ênfase em economia do trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento, mercado de trabalho, indicadores sociais e políticas sociais.

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Published

2019-11-20

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Artigos