Populism in the emergence of bolsonarism: education and gender in dispute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2317-5427.2025.265929

Keywords:

bolsonarismo;, populism;, identity;, gender;, education.

Abstract

This study examines the emergence of Bolsonarism in the public arena, particularly in relation to disputes over educational dominance and gender identity. The research aims to interpret the native categories of the Escola Sem Partido (ESP) Bills of Law and establish relationships between them. The analysis draws on federal-level Bills of Law from 2014 to 2016, supplemented by bibliographic sources on ESP, education, gender, and Bolsonarism. From a perspective that considers the symbolic and power dynamics, the analysis of the ESP's classification forms reveals the emergence of a right-wing worldview in Brazil, which reclaims an essentialist understanding of sex and opposes the academic concept of gender. The concept of populism helps to resolve some of the contradictions and paradoxes of Bolsonarism, including its insurgent discourse on family values and the construction of enemies among teachers.

Author Biographies

Guilherme Oliveira de Paula, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Licenciatura em Ciências Sociais e mestrado em Educação, ambos pela Unifal. Atualmente é professor efetivo de Sociologia da rede estadual de ensino de Minas Gerais.

Marcelo Rodrigues Conceição, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG).

Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG). Professor associado do Instituto de Ciências Humanas e Letras da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL-MG) e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da UNIFAL-MG. Possui mestrado e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

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Published

2025-07-01