Challenges for geography teaching in rural and urban schools

Authors

  • Juliana Andrade da Silva Universidade de Pernambuco - Campus Mata Norte
  • Ana Regina Marinho Dantas Barboza da Rocha Serafim Universidade de Pernambuco (UPE)

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-6092.2022.250305

Keywords:

geography teaching, rural, urban

Abstract

The present study aims to make an analysis of geography teaching in rural and urban schools, with two schools in the municipality of Feira Nova, located in the Northern Agreste of Pernambuco, both public and municipal. It aims to understand the challenges faced by the various actors of both school spaces, such as students, teachers and management with regard to geography teaching. The research method used for the development of this work was exploratory, based on a qualitative approach to data. The procedures used were interviews with teachers, as well as observation of classes, to identify the greatest challenges faced. With the data analysis, a real deficiency in geography teaching was found, either due to the lack of continuing and specific training for teachers, or by lack of school structure, which directly affects the teaching-learning relationship that must be built with the student. Thus, the differences between the teaching of geography in the two teaching environments, which should be evident, end up being almost imperceptible, causing several problems in the formation of students through a widespread geography teaching and often unrelated to the reality of the students.

Author Biographies

Juliana Andrade da Silva, Universidade de Pernambuco - Campus Mata Norte

Graduada em Licenciatura em georafia pela Universidade de Pernambuco. Especialista em Metodologia do ensino de georafia pela Faculdade de Educaçao Sao Luis. Trabalha com temas voltados para a educaçao georafica e o ensino de georafia.

Ana Regina Marinho Dantas Barboza da Rocha Serafim, Universidade de Pernambuco (UPE)

Geógrafa. Possui Graduação em Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade de Pernambuco (2004), Graduação em Bacharelado em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (2005), Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Pernambuco (2008) e Doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (2012). Tem experiência no ensino fundamental, médio e superior nas áreas de Geografia, Educação, Meio Ambiente, Pedagogia e Turismo. Experiência na área de Avaliação de Impacto Ambiental, como Analista Ambiental - Geógrafa. Experiência na área de Formação de Professores. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco no curso de Licenciatura em Geografia - Campus Mata Norte.

 

References

ALMEIDA, Rosângela D. de. Propósito da questão teórico-metodológica sobre o ensino de geografia. In: RIBEIRO, Wagner Costa (org.). Prática de ensino em Geografia. Revista TerraLivre, Associação dos Geógrafos do Brasil, São Paulo, n.8, p.83-90, 1991.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 07 abr. 2019.. Lei n°9394, de 20 de dezembro de 1996.

Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 29 mar. 2019..

Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Geografia. Ensino Fundamental. MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2019.

CRUZ, Abigail Bruna da; AZEVEDO, Sandra de Castro de. Geografia escolar e escola no campo: investigações sobre a educação geográfica numa escola rural com currículo urbano.Revista NERA, v. 22, n. 46, p. 133-155, 2019.

CZARNIESK, Edina Malaquias; DALAROSA, Adair Ângelo. Educação do campo: perspectivas sobre a formação docente no colégio estadual do Campo de Cachoeira -Candói, PR.Os desafios na escola pública Paranaense na perspectiva do professor PDE, Paraná, p. 2-16, 2016. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_ped_unicentro_edinamalaquiasczarnieski.pdf>. Acesso em: 2 nov. 2019.

FERNANDES, Bernardo M. e MOLINA, M. C. O Campo da Educação do Campo. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. A. de. Educação do campo. Brasília: Ed.UNB, 2004.

INEP -INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>. Acesso em: 30 out. 2019.

LIBÂNEO, J. C. Didática e trabalho docente: a mediação didática do professor nas aulas. In: LIBÂNEO, J. C; SUANNO, M. V. R.; LIMONTA ROSA, S. V.. (Orgs.). Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança. Diferentes olhares para a Didática. Goiânia: CEPED/PUC GO, 2011

MARTINS, Fernando José.Educação do Campo:processo de ocupação social e escolar. In: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 2.,2008, São Paulo.Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092008000100006&lng=en&nrm=abn>. Acesso em: 02 out. 2019.

MIRANDA, Ricardo Ferreira. O ENSINODE GEOGRAFIA: PERSPECTIVAS ATUAIS.Revista Tocantinense de Geografia, Araguaína, ano 04, p. 34-49, 2015. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/geografia/article/view/763/14886>. Acesso em: 1 nov. 2019.

OLIVEIRA, Alexandra Maria de. Campesinato, ensino de Geografia e escolas do campo: o conhecimento geográfico como um saber em conjunto.GEOUSP -Espaço e Tempo, São Paulo, p. 62-75, 2011.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de.Para onde vai a Geografia?. 1. ed. São Paulo: Editora Contexto, 1989. 144 p. Disponível em: <https://mega.nz/#!PtNiEaTC!j5zbx0uCRa_HBIYN4hY8VqXIGM_lENqRnXp4NNJN72s>. Acesso em: 31 out. 2019.,

Ariovaldo Umbelino de. Educação e ensino de geografia na realidade brasileira.In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de.Para onde vai a Geografia?. 1. ed. São Paulo: Editora Contexto, 1989. p. 135-144. Disponível em: <https://mega.nz/#!PtNiEaTC!j5zbx0uCRa_HBIYN4hY8VqXIGM_lENqRnXp4NNJN72s>. Acesso em: 31 out. 2019.

RAMIRES, JulioCesar de Lima; PESSOA, Vera Lúcia Salazar. Pesquisas qualitativas: referências para pesquisa em geografia.In: MARAFON, Glaucio Joséet al.Pesquisa qualitativa em geografia:reflexões teórico-conceituais e aplicadas. Rio de Janeiro: EDUERJ, p. 23-35, 2013.7

ZUBA, Janete Aparecida Gomes.A formação do professor de Geografia: uma discussãosobre as exigências locais e regionais do Norte de Minas. Orientador: Professora Doutora Vânia Rubia Farias Vlach. 2013. 212 p. Tese (Doutorado em Geografia) -Universidade Federal de Uberlândia -Programa de Pós-Graduação em Geografia, Uberlândia, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/15968/1/Janete%20Aparecida.pdf>. Acesso em: 1 nov. 2019.

Published

2022-06-15

How to Cite

da Silva, J. A., & da Rocha Serafim, A. R. M. D. B. (2022). Challenges for geography teaching in rural and urban schools. Revista Rural & Urbano, 7(1). https://doi.org/10.51359/2525-6092.2022.250305

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.