The northeast region in 7th grade geography textbooks: some notes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2525-6092.2022.255747

Keywords:

Northeast region; textbook; contents; geography

Abstract

The present work aims to analyze how the Northeast Region appears in Geography textbooks. To this end, two 7th grade textbooks were analyzed, approved in the 2018 National Textbook Program -PNLD, namely: "Geography: territory and society", by Editora Saraiva, and "Geração Alpha Geografia", from SM Publisher. The methodology adopted is qualitative, of the case study type. From the results obtained, it was found that some northeastern states, such as Alagoas, Sergipe, Rio Grande do Norte, Maranhão, Piauí andParaíba, appear very little in textbooks, or even some of these, such as Sergipe, do not have any representation. In addition, on the other hand, the Geography teacher needs to think about possibilities to work with the contents in Basic Education, among them the Northeast, considering what students experience, since the educator who only stops at the textbook as the only strategy to develop the process of students' learning tends to make the discipline discouraging for students

Author Biographies

Anderson Felipe Leite dos Santos, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT/UNESP).

Mestrando em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT/UNESP). Bolsista da FAPESP, 2021/04265-5.

Rafaella Larissa Gomes da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestranda em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Marcos Antonio Vieira Dias, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestrando em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Húrbio Rodrigues de Oliveira Costa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT/UNESP)

Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT/UNESP)

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. A invenção do Nordeste e outras artes. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ANDRADE, M. C. de. Estado, capital e Industrialização do Nordeste. São Paulo: Zahar, 1981.

ANDRADE, M. C. de. A Terra e o homem no Nordeste. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 1986.

ANDRADE, M. C. de. A questão do território no Brasil. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

ANDRADE, M. C. de. Geografia: ciência da sociedade. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2008.

ARAÚJO, T. B. de. Herança de diferenciação e futuro de fragmentação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 11, n. 29, p. 7-36, 1997. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/8971. Acesso em: 10 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 2 mar. 2021.

CARVALHO, C. P. de. O. O desenvolvimento da Região Nordeste nos anos pós-sudene (2000-2016). Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD, Curitiba, v. 39, n. 134, 2018. Disponível em: https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/987. Acesso em: 15 abr. 2022.

CASTRO, I. C. Seca versus seca. Novos interesses, novos territórios e novos discursos no Nordeste brasileiro. In: CASTRO, I. C. et al. (orgs.) Brasil: questões atuais da reorganização do território. Rio de Janeiro: Bertrand, 1996.

COHN, A. Crise regional e planejamento. São Paulo: Perspectiva & Secretaria da Cultura, Ciências e Tecnologia do Estado de São Paulo, 1976.

COPATTI, C; ANDREIS, A. M; ZUANAZZI, L. C. C. Olhares ao programa nacional do livro e do material didático: relações entre estado, mercado editorial e os livros na escola. Perspectivas em Políticas Públicas, Belo Horizonte, v. 14, n. 27, p. 1-35, 2021. Disponível em: https://revista.uemg.br/revistappp/article/download/5795/3695. Acesso em: 14 maio 2022.

CUNHA, L. A. G. Sobre o conceito de região. Revista de História Regional, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, p. 39-56, 2000. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/rhr/article/view/157/92. Acesso em: 24 jul. 2021.

GIROTTO, E. D. Ensino de geografia e raciocínio geográfico: as contribuições de Pistrak para a superação da dicotomia curricular. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 5, n. 9, p. 71-86, jan./jun., 2015. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/144. Acesso em: 3 abr. 2022.

HAESBAERT, R. da. C. Região, Diversidade Territorial e Globalização. GEOgraphia, Niterói, v. 1, n. 1, p. 15-39, 1999. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/328519929_Regiao_Diversidade_Territorial_e_Globalizacao. Acesso em: 20 maio 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo demográfico de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

LUCCI, E. A. Geografia: território e sociedade. 7º ano. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

MANFIO, V; BALSSAN, J. B. Geografia escolar: práticas pedagógicas e o ensino-aprendizagem do conteúdo de regiões brasileiras. Geographia Opportuno Tempore, Londrina, v. 1, p. 68-84, jul./dez. 2014. Número Especial. Disponível em: http://lab.cua.ufmt.br/lepega/file/2017/07/o-ensino-de-geografia-e-as-regi%C3%B5es-brasileiras.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

MUNIZ, C. R. A leitura de identidade nordestina no livro didático: um exemplo de prática excludente de ensino. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 42-55, 2007. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1530/1379. Acesso em: 23 maio 2022.

NASCIMENTO, J. N; LIMA, F. E. de. S. O Nordeste brasileiro no ensino de geografia: uma análise a partir do livro didático do ensino médio. Revista GeoInterações, Assú, v. 5, n. 2, p. 2-19, jul./dez. 2021. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/RGI/article/view/3230/2971. Acesso em: 14 maio 2022.

PAIVA, E. F. História e imagens. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SAMPAIO, F. dos. S. Geração Alpha Geografia. 7º ano. 2. ed. São Paulo: Edições SM, 2018.

SANTOS, R. R. O; SANTOS, J. M. dos. O Nordeste nas páginas dos livros didáticos. Revista Com Sertões, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1-18, 2017. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comsertoes/article/view/3701. Acesso em: 10 jun. 2022.

SERRANO, V. M. J; MATOS, M. A. de. Nordeste, mito ou realidade? A geografia do Nordeste no livro didático de 6º série. [199-?]. Disponível em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal6/Ensenanzadelageografia/Metodologiaparalaensenanza/670.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

TAMANINI, P. A; SILVA, E. D. R. da. O Nordeste, as imagens e o ensino: o real e o imaginário na iconografia da seca. Revista Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 43, p. 317-337, maio/ago. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723820432019317. Acesso em: 17 abr. 2022.

VERDUM, R. et al. Desertificação: Questionando as bases conceituais, escalas de análise e consequências. GEOgraphia, Niterói, v. 3, n. 6, p. 83-91, 21 set. 2009. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13413. Acesso em: 2 maio 2022.

Published

2022-12-16

How to Cite

Santos, A. F. L. dos, Silva, R. L. G. da, Dias, M. A. V., & Costa, H. R. de O. (2022). The northeast region in 7th grade geography textbooks: some notes. Revista Rural & Urbano, 7(2), 177–203. https://doi.org/10.51359/2525-6092.2022.255747

Issue

Section

Dossiê Manuel Correia de Andrade

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.