Herpetofauna at School: perceptions and pedagogical strategies of Science teachers in teaching reptiles and amphibians

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2595-7597.2025.265242

Keywords:

herpetofauna, Science teaching, pedagogical practices

Abstract

Despite the fundamental role of amphibians and reptiles in ecosystems, the approach to these subjects in science teaching in schools still faces pedagogical barriers and prejudices. Thus, the objective of this study was to explore the perceptions and pedagogical strategies of science teachers in teaching amphibians and reptiles in schools. The exploratory research, with a qualitative and quantitative approach, was conducted using a structured questionnaire containing open and closed questions about pedagogical training, participation in training courses and difficulties faced in teaching herpetofauna. The results indicate that most teachers have a degree in biology and more than ten years of experience, with only 25% of them having participated in specific training courses in the last two years. Raising awareness about environmental conservation was the main objective when teaching about these animals, although the scarcity of teaching resources and the lack of interest of students are significant challenges. Participants also highlighted the need for continuing education and the use of methodologies that integrate more dynamic practices in teaching. The reflections and suggestions derived from this study can enrich pedagogical approaches in teaching herpetofauna, promoting a more meaningful connection between students and biodiversity.

Author Biography

Vanessa Barros de Oliveira, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), Redenção, Ceará. 

References

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em 5 de set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 5 set. 2024.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2002.

CAVALCANTI, A. L. G.; AMARAL, E. M. R. Ensino de ciências e educação ambiental no nível fundamental: análise de algumas estratégias didáticas. Ciência & Educação (Bauru), v. 17, n. 1, p. 129–144, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100009. Acesso em: 5 set. 2024.

FERREIRA, S. M.; NASCIMENTO, C.; PITTA, A. P. Jogos didáticos como estratégia para construção do conhecimento: uma experiência com o 6° ano do Ensino Fundamental. Giramundo: Revista de Geografia do Colégio Pedro II, v. 5, n. 9, pp. 87-94, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33025/grgcp2.v5i9.2690. Acesso em: 17 out. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Revista Brasileira de Educação, v. 19, n. 66, pp. 53-60, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016. Acesso em: 17 out. 2024.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GUEDES, T. B.; ENTIAUSPE-NETO, O. M.; COSTA, H. C. Lista de répteis do Brasil: atualização de 2022. Herpetologia Brasileira, v. 12, pp. 56–161, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5281/zenodo.7829013. Acesso em: 5 set. 2024.

ICMBIO. Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Anfíbios e Répteis do Brasil. 2024. Disponível em: https://www.icmbio.gov.br/ran/anfibios-e-repteis-do-brasil.html. Acesso em: 5 set. 2024.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 6. ed. São Paulo: Edusp, 2008.

LUCHESE, M. S. A herpetologia no ensino fundamental: o que os alunos pensam e aprendem. 2013. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/78078. Acesso em: 10 set. 2024.

MARTINS, M.; MOLINA, F. B. Panorama geral dos répteis ameaçados do Brasil. Livro vermelho da fauna brasileira ameaçada de extinção. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, v. 2, p. 327-73, 2008. Disponível em: https://labvert.ib.usp.br/texto-repteis-livro-vermelho.pdf. Acesso em: 10 set. 2024.

MATTAR, F. Pesquisa de Marketing. São Paulo: Editora Atlas, 2010.

MORAN, J.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000. 173 p.

NONO, M. A.; MIZUKAMI, M. da G. N. Pesquisa e formação de professores com casos de ensino. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., Caxambu, 2001. Anais... Caxambu, 2001. p. 1-16. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/556696279/NONO-Maevi-Anabel-MIZUKAMI-Maria-Da-Graca-Nicoletti-Casos-de-Ensino-e-Processos-de-Aprendizagem-Profissional-Docente. Acesso em: 10 set. 2024.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758. Acesso em: 8 set. 2024.

ROOS, A. A biodiversidade e a extinção das espécies. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental,v. 7, n. 7, p. 1494-1499, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.5902/223611705651. Acesso em: 15 set. 2024.

SAMPAIO, N. A. S.; ASSUMPÇÃO, A. R. P.; FONSECA, B. B. Estatística Descritiva. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2018. 70p.

SANTOS, S. C. S.; FACHÍN-TERÁN, A. O planejamento do ensino de zoologia a partir das concepções dos profissionais da educação municipais em Manaus Amazonas, Brasil. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 8, n. 2, p. 1-12, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.54343/reiec.v8i2.144. Acesso em: 15 set. 2024.

SAUVÉ, L. Educação ambiental: possibilidades e limites. São Paulo: Cortez, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200012. Acesso em: 17 out. 2024.

SEGALLA, M. V.; BERNECK, B.; CANEDO, C.; CARAMASCHI, C. A. G. C.; GARCIA, P. C. A.; GRANT, T.; HADDAD, C. F. B.; LOURENÇO, A. C. C.; MÂNGIA, S.; MOTT, T.; NASCIMENTO, L. B.; TOLEDO, L. F.; WERNECK, F. P.; LANGONE, J. A. Anfíbios do Brasil: Lista de espécies brasileiras. Herpetologia Brasileira. Sociedade Brasileira de Herpetologia. 2021. Disponível em: https://sbherpetologia.org.br/lista-anfibios-sbh-copy. Acesso em: 27 set. 2024.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13. Ed. Petrópolis- RJ: Vozes, 2012. 325 p.

VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental: proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciências & Educação, 2003. v. 9, n. 1, p. 93-104. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000100008. Acesso em: 21 set. 2024.

VITT, L. J.; CALDWELL, J. P. Herpetology: An Introductory Biology of Amphibians and Reptiles. 3. ed. Oxford: Academic Press, 2009. 697 p.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed, 1998. 224 p.

Published

2025-06-03