Assessment for learning and its implications for pedagogical planning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2024.263076

Keywords:

assessment for learning, assessment planning, basic education

Abstract

This article aims to discuss assessment concepts and practices in Basic Education. Thus, we discussed how the construction of Pedagogical Planning - which we also call Assessment Planning - can contribute to the development of students' learning. We argue that this planning must be organized by the teacher who knows the reality of the classroom and considers its strengths and limitations. Therefore, it is up to the teacher to understand that evaluating is an act of investigation and that for this, it is necessary to develop some practices, such as: a) constructing and negotiating the criteria that will be evaluated in line with what is expected of learning; b) provide opportunities for the diversification of evaluation instruments/procedures; c) carry out feedback that has the function of guiding students to reflect and expand their learning; d) carry out retakes in continuity with the teaching-evaluating-learning process.

References

D’AGNOLUZZO, Elisa Amaral de Macedo Molli. Critérios e instrumentos avaliativos – reflexo de uma Aprendizagem significativa, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/142-4.pdf. Acesso em: 03 mai.2024.

FERNANDES, Cláudia. Avaliação como projeto de aprendizagem - uma entrevista com Cláudia Fernandes. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 8-11, abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/1133/626. Acesso em: 06 mai.2024.

ESTEBAN, Maria Teresa; PINA, Bruna de Souza Fabricante. Silenciamento e diálogo na avaliação escolar. Revista Teias (Rio de Janeiro), v. 22, n.67, p. 420-433, out./nov. 2021. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/52977. Acesso em: 06 mai.2024.

ESTEBAN, Maria Teresa (Org.). Escola, Currículo e Avaliação. São Paulo: Cortez, 2003.

ESTEBAN, Maria Teresa (Org.). A avaliação no cotidiano escolar. In: ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. (Org.). Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p.07-28.

FREITAS, Luiz Carlos de; FERNANDES, Cláudia de Oliveira. Currículo e Avaliação. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2007.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da Aprendizagem Escolar: estudos e proposições. 22.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MACHADO, Eusébio André. Feedback. Universidade Portucalense: Projeto MAIA, 2020.

SUASSUNA, Lívia. Avaliação da escrita escolar: a importância e o papel dos critérios. Educar em Revista, Curitiba,

Brasil, n. 66, p. 275-293, out./dez. 2017. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/er/a/CYJMg4yrTJ8pXMvtKsW95gw/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 07 mai.2024.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, Avaliação Formativa e Feedback. In: VILLAS BOAS, Benigna (Org). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2017. p.157-167.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Avaliação na Escola. Brasília: Universidade de Brasília, 2007.

Published

2024-11-14

Issue

Section

DOSSIÊ: Avaliação educacional e suas implicações políticas e pedagógicas para a Educação Básica