Knowledge study

professional teaching development and higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2023.250879

Keywords:

higher education, teacher professional development, study of knowledge

Abstract

This article is about a “State of knowledge” on the theme “teacher professional development in higher education”. It integrates a broader investigation that exposes the concern with the training and professional development of higher education teachers, who often arrive in the classroom without having undergone the necessary pedagogical training. The objective of this study was to verify what was produced and researched on this theme, thus theoretically supporting the studies of the larger research. Bibliographical research, carried out from a systematic search on the Scielo platform, with the selection of 15 productions that constituted the corpus of this study. The results allowed us to understand that, for the authors of most of the selected researches, the professional development of teachers in higher education is recognized as a formative need for teachers who make up this category.

Author Biographies

Vania Maria de Oliveira Vieira, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Graduada em Psicologia, mestre em Educação e doutora em Psicologia da Educação. Atualmente é docente no curso Psicologia e no PPGE/UNIUBE. Atuou como Psicóloga Escolar na Rede de Ensino da Prefeitura Municipal de Uberaba de 1984 a 2014. É pesquisadora associada do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade/Educação - CIERS-Ed. Membro da REED - Red de Estudios sobre Educación. É coordenadora da RIDEP - Rede de Pesquisa Internacional sobre Desenvolvimento Profissional de Professores. Avaliadora ad hoc para Autorização e Reconhecimentos de Cursos e Instituições representando o  INEP/MEC. Bolsista do Programa Pesquisador Mineiro PPM. 2018. Desenvolve pesquisas no campo da educação sobre Desenvolvimento Profissional Docente na Educação Básica e Ensino Superior, abarcando as temáticas: processo ensino-aprendizagem, práticas pedagógicas.

Pauline Ferreira da Silva, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Graduanda em Psicologia pela Universidade de Uberaba (UNIUBE), aluna de Iniciação Científica com Bolsa do CNPq no campo da educação sobre Desenvolvimento Profissional Docente na Educação e Ensino superior. Integrante do GEPRESPE - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Representações Sociais e Práticas Educativas, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação e da Linha de Pesquisa Desenvolvimento Profissional, certificado pelo CNPq em 2016.Atualmente especializando-se em Neuropsicológia . Pós-graduando na Prova de Rorschach

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Published

2024-03-26