Public policies of portuguese university higher education
understanding the meanings that signifiers carry within themselves
DOI:
https://doi.org/10.51359/2359-1382.2023.258548Keywords:
higher education, public policies for portuguese higher education, quality of higher education, curriculumAbstract
The present study, which is part of the Curriculum research line of the Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira (CIE-UMa), makes a reflexion, in a bibliographical review, about the implications of higher education policies in Portugal on the public universities from the autonomous regions, inland and coastal areas, aiming at understanding the meanings that the signifiers of these policies carry within themselves, taking into account their impacts on higher education institutions in different regional contexts. It is intended to understand the reality experienced by them, considering their specificities, regarding the guidelines of the adopted higher education policies, as organizers of educational reforms.
References
AMARAL, A. Textos Dispersos da Vida de um Académico. Porto: Fundação Eng. Antônio de Almeida, 2017.
APPLE, M. W. Educação e Poder. Porto: Porto Editora, 2001.
BARROSO, J. O Estado, a Educação e a Regulação das Políticas Públicas. Educação & Sociedade, n. 26, pp. 725-751, 2005. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 12 jan. 2022.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A Reprodução. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2008.
BRAGA DA CRUZ, M. O Desenvolvimento do Ensino Superior em Portugal. Situação e Problemas de Acesso. Lisboa: Ministério da Educação – Departamento de Programação e Gestão Financeira, 1995.
BRAGA, P. D. Os Ministros da Educação Nacional (1936 – 1974) – Sociologia de uma Função. Lisboa: Revista Lusófona de Educação, v. 16, pp. 23-28, 2010.
CARVALHO, R. História do Ensino em Portugal: desde a fundação da nacionalidade até ao fim do regime de Salazar-Caetano. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
CERDEIRA, L. O Financiamento do Ensino Superior Português: a partilha de custos. [Tese de Doutoramento]. Coimbra: Almedina, 2009.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação da Educação Superior. Petrópolis: Vozes, 2000.
DIAS SOBRINHO, J. Qualidade, Avaliação: do SINAES a índices. Campinas/Sorocaba: Revista de Avaliação da Educação Superior, v. 13. n. 03, 2008.
DURKHEIM, É. As Regras do Método Sociológico. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
FORMOSINHO, J.; MACHADO, J. Modernidade, Burocracia e Pedagogia. Porto: CRIAP-ASA, Correio da Educação, n. 306, 2007. Disponível em: http://www.asa.pt/CE/Modernidade_burocracia_pedagogia.pdf. Acesso em: 12 mai. 2019.
PACHECO, J. A. Políticas Curriculares. Porto: Porto Editora LDA, 2002.
PACHECO, J. A.; VIEIRA, A. P. Europeização do Currículo: para uma análise das políticas educativas e curriculares. In: MOREIRA, A.; PACHECO, J. A. (org.). Globalização e Educação: desafios para políticas e práticas. Porto: Porto Editora, pp. 87-126, 2006.
PORTUGAL. Decreto-Lei nº 402, de 11 de agosto de 1973 . Disponível em: https://files.dre.pt/1s/1973/08/18800/14011406.pdf. Acesso em: 13 jan 2022.
PORTUGAL. Estratégia Portugal 2030. Disponível em: https://www.portugal.gov.pt/download-ficheiros/ficheiro.aspx?v=%3D%3DBQAAAB%2BLCAAAAAAABAAzNDC3NAUABiRb0wUAAAA%3D. Acesso em: 13 jan 2022.
QUEIRÓ, J. F. O Ensino Superior em Portugal. Lisboa: Fundação Manoel dos Santos, 2017. Disponível em: https://books.google.pt/books?id=Ky8xDwAAQBAJ&pg=PT16&lpg=PT16&dq. Acesso em: 16 jun. 2019.
SACRISTÁN, J. G. Poderes Instáveis em Educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1998.
SOARES, R. P. F. A3ES e SINAES/MEC: estudo comparado dos contextos institucionais e políticos de avaliação e regulação do sistema de qualidade da educação superior em Portugal e no Brasil - Sentidos e identidades dos dois lados de uma mesma moeda. [Tese de Doutoramento]. Funchal: Universidade da Madeira, 2021.
SOARES, R. P. F. O Cinema como uma Linguagem Mediadora da Aprendizagem de Língua Estrangeira: uma investigação da prática pedagógica e sua dinâmica. [Dissertação de Mestrado]. Funchal: Universidade da Madeira, 2013.
SILVA, T. T. Teorias do Currículo. Porto: Porto Editora, 2000.
STOER, S. R. A Reforma de Veiga Simão no Ensino: projeto de desenvolvimento social ou disfarce humanista? Lisboa: Revista Análise Social (UL), v. XIX, 1983.
STOER, S. R. Educação e Mudança Social em Portugal: 1970 – 1980, uma década de transição. Porto: Edições Afrontamento, 1986.
UNESCO. Examen de políticas y garantías de calidad en la educación superior. Disponível em: https://es.unesco.org/themes/educacion-superior/examen-politicas-calidad. Acesso em: 25 mai. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Administração Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos :- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributin 4.0 International (CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).