The performance of the student council in a state school in the Alagoas' hinterland

participation and protagonism under analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2359-1382.2023.260198

Keywords:

democratic management, student council, political participation, student protagonism

Abstract

This study aims to analyze the performance of the student council, its protagonism and its participation in decision-making in a state school, located in the middle hinterland of the municipality of Santana do Ipanema – Alagoas. The research is qualitative in nature, with bibliographic research and documentary analysis of the subject under investigation, with the application of a semi-structured questionnaire to members of the student council, as well as a conversation session with the school manager and data collection with a representative of the State Coordination of Student Councils of the State Schools of Alagoas (CEGREAL). Thus, the data showed us that there are successful experiences of democratic and participatory action in the school, strengthening the work of the student council, respecting student autonomy and interests, enabling their protagonism and a political, citizen and emancipatory education.

References

ALAGOAS. Regimento das Eleições do Grêmio Estudantil da Rede Estadual de Alagoas. Diário Oficial do Estado de Alagoas. Maceió. 23 de novembro de 2021.

ALAGOAS, Gabinete do Governador. Diretrizes do Programa Avança Grêmio. Diário Oficial do Estado de Alagoas. Maceió. 08 de março de 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa/Portugal. 4 ed. Edições 70, 2010.

BRASIL. Lei nº 7.398/1985. Dispõe sobre a organização de entidades representativas dos estudantes de 1º e 2º graus e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7398.htm. Acesso em: 20 de abr. de 2020.

DEMO, Pedro; SILVA, Renan Antônio da. Protagonismo Estudantil. Organização e Democracia. Marília, v. 21, n. 1, p. 71-92, Jan/Jun de 2020. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/orgdemo/article/view/10685/6646. Acesso em: 01 de set. 2022.

FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de Conteúdo. Brasília, 3 ed. Liber Livro Editora, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA,João Ferreira de; TOSCHI,Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização.10 ed. Rev. Ampl.São Paulo: Cortez, 2012.

LUCK,Heloísa.Gestão da cultura e do clima organizacional da escola.2 ed.Petrópolis, RJ:Vozes, 2011.

SILVA, Alex Vieira da;SANTOS,Vinícius André da Silva. O Grêmio Estudantil e a Política de Participação dos estudantes na escola pública.In: SILVA, Givanildo da; PALMEIRA, Lana Lisiêr de Lima (Orgs.). Cenários da política educacional frente às políticas públicas brasileiras: os 20 anos do GAE. Goiânia-GO:Editora Phillos Academy, 2021,p.114-135.

SILVA, Alex Vieira da; SANTOS,Vinícius André da Silva. O Grêmio Estudantil e a Gestão Democrática: um estudo de caso no Município de Messias-Alagoas.Jornal de Políticas Educacionais,v. 13, maio de 2019.ISSN:1981-1969.Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/62082. Acesso em: 14 de dezembro de 2022.

SILVA, Givanildo;SATURNINO,Marco Antônio de Jesus;OLIVEIRA,Welson Dias de.O Programa Parlamento Jovem Brasileiro e o protagonismo estudantil.In:SILVA, Givanildo da;PALMEIRA, Lana Lisiêr de Lima(orgs.). Pesquisas em Educação no Norte/Nordeste: políticas públicas em debate. Goiânia. Editora Phillos Academy, 2021, p.284-315.

VEIGA, Zilah de Passos Alencastro. As instâncias colegiadas da escola.In:VEIGA. Ilma Passos Alencastro;RESENDE, Lúcia Maria Gonçalves de (Orgs.). Escola: Espaço do projeto político-pedagógico.Campinas, SP: Papirus, 1998, p.113-126.

Published

2024-03-26