The apories of the sacred and the sublime in Andrei Tarkovski’s films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2023.250546

Keywords:

sacred, sublime, cinema, Andrei Tarkovsky

Abstract

The contribution of article resides in an attempt to solve the problem that involve aesthetic studies and their relationship between with the sacred., based on the theoretical contribution of Rudolf Otto on the numinous and philosophical canons of the category of the sublime, made by Schiller and Longino, resulting in, thus, in the powerful cinema of the Russian director Andrei Tarkovsky, specifically, in his film The mirror (1975); and also for his theoretical thinking, whose idea he perceived in cinematographic images windows, so to speak, in which man can have access to spiritual enjoyments. Despite the intrinsic difficulty of the problem, we want to demonstrate, through examples from the film, the border relationship that the work of the Russian filmmaker maintained between a genuinely aesthetic experience and an experience that flirts with the sacred.

Author Biography

David Thyago Luiz Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE-2020) e graduado em Cinema e Audiovisual pela mesma instituição (2017). Foi pesquisador do Grupo de Pesquisa Narrativas Contemporâneas (UFPE) entre 2018-2020. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Cinema. Interessa-se pelos seguintes temas: estética; experiência estética; imaginário; história do cinema, teoria do cinema; literatura e cultura brasileira.

References

ARISTÓTELES. Poética.4ª ed. Trad., prefácio e introdução de Eudoro de Sousa. S.L.: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 1994.

BARTHES, Roland. A câmera clara: nota sobre fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2004.

BELL, Clive. Arte. 1ª ed. – Edições Texto e Grafia, Lda, 2009.

DIDI-HUBERMAN, George. Diante da Imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano: A essência das religiões. 1ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao Pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2008.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de Presença. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade de Juízo. In: DUARTE, Rodrigo (org.). O belo autônomo. 3ª ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora; Crisálida, 2015.

LELOUP, Jean-Yves. O Ícone: uma escola do olhar. São Paulo: Editora Unesp, 2006.

MÜLLER, Adalberto. Ambiências do sagrado. [Editorial]. Revista Cult, n. 214, p. 42-43, jul., 2016.

OTTO, Rudolf. O sagrado. Lisboa: Edições 70, 2005.

QUAGLIO, Humberto Araújo. Fenomenologia da experiência religiosa em Kierkegaard e Rudolf Otto. São Paulo: Editora LiberArs, 2014.

ROBINSON, Jeremy Mark. The Sacred Cinema of Andrei Tarkosvky. United Kingdom, 2006.

SCHILLER, Friedrich. Do sublime ao trágico. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011.

TARKOVSKI, Andrei. Esculpir o tempo. 2ª Ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2023-04-28

How to Cite

Silva, D. T. L. (2023). The apories of the sacred and the sublime in Andrei Tarkovski’s films. Cartema, 11(11). https://doi.org/10.51359/2763-8693.2023.250546

Issue

Section

Continuous Flow – Articles