Memories and textile (re) xistences in Jequitinhonha – wefts, dances and knowledge
DOI:
https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251255Keywords:
memories, creative processes, jequitinhonha, female invisibility, textile artAbstract
This article discusses the artist’s memories and her investigations into textile
processes in the Jequitinhonha Valley. The plot point is the disquiet in relation to
the feminine invisibility in art. Its objective is to think about the diversity and potency that Textile Art allows to experience, experiment and exchange, as well as
it reflects on the unfolding of creative processes, culminating in diverse expressive and sensitive possibilities. In the course of the work, the research carried out was based on her own notes, on her diverse experiences around the Valley, on
hermemories and bibliographies. It concludes and highlights that Textile Art allowed to stimulate the creative capacity of the artist with its poetic, creative, procedural and questioning developments, as well as being able to be a support a locus of speech for women and artists often invisible in the world in general and
in the world of Arts, presenting as a result an Artist’s Notebook that transcends
the work itself.
References
Anotações particulares da artista
A força do protagonismo da mulher na arte e os desafios de ser artista no Brasil. Dragão do Mar: Centro de Arte e Cultura, Fortaleza, 06 mar. 2020. Seção
BENJAMIM, Walter. Sobre o Conceito da História: In _____Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994
BORDIEU, Pierre. Outline of a theory of practic. Cambridge: Cambridge Universisty Press, 1997
BURKE, Peter. Cultura popular na Idade Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1989
DALGLISH, Lalada. Noivas das Seca. Cerâmica Popular do Vale do Jequitinhonha, 2 ed. São Paulo: Editora Unesp, 2008
MELO, Tailse. POR TODA PARTE. São Paulo: Editora FTD, 2019
PASSAVENTO, Sandra Jatahy. Cultura e representações, uma trajetória. Anos 90, 2006
RANGEL, S. Olho desarmado: objeto poético e criativo. Salvador: Solisluna, 2009.
REY, S. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES, B.; TESSLER, E. (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: E. Universidade/UFRGS, 2002. p. 123-140. Disponível: Acesso em: 23 jul. 2021
SIMIONI, Ana Paula. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de Rosana Paulino e Rosana Palazyan. Revista Proa, n° 2, Vol. 1, 2010. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/proa Acesso em: 23 de jul. de /2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cartema

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.