Memories and textile (re) xistences in Jequitinhonha – wefts, dances and knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251255

Keywords:

memories, creative processes, jequitinhonha, female invisibility, textile art

Abstract

This article discusses the artist’s memories and her investigations into textile
processes in the Jequitinhonha Valley. The plot point is the disquiet in relation to
the feminine invisibility in art. Its objective is to think about the diversity and potency that Textile Art allows to experience, experiment and exchange, as well as
it reflects on the unfolding of creative processes, culminating in diverse expressive and sensitive possibilities. In the course of the work, the research carried out was based on her own notes, on her diverse experiences around the Valley, on
hermemories and bibliographies. It concludes and highlights that Textile Art allowed to stimulate the creative capacity of the artist with its poetic, creative, procedural and questioning developments, as well as being able to be a support a locus of speech for women and artists often invisible in the world in general and
in the world of Arts, presenting as a result an Artist’s Notebook that transcends
the work itself.

Author Biography

Parísina Éris Ilíade Tameirão Ribeiro, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais

Pós-graduação em Artes e Tecnologias, IFNMG, 2020

Licenciatrua em Artes Visuais, FAMOSP, 2018

MBA Gestão Humana, FACINTER, 2008

Adminsitração de Empresas, UNIFEBE, 2004

Química Têxtil, SENAI-Cetiqt, 1998

Secretaria de Educação de Minas Gerais, Professora de Artes

References

Anotações particulares da artista

A força do protagonismo da mulher na arte e os desafios de ser artista no Brasil. Dragão do Mar: Centro de Arte e Cultura, Fortaleza, 06 mar. 2020. Seção

Notícias. http://www.dragaodomar.org.br/noticias/363/20200306-1245-a-forca-do-protagonismo-da-mulher-na-arte-e-os-desafios-de-ser-artista-no-brasil

BENJAMIM, Walter. Sobre o Conceito da História: In _____Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994

BORDIEU, Pierre. Outline of a theory of practic. Cambridge: Cambridge Universisty Press, 1997

BURKE, Peter. Cultura popular na Idade Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1989

DALGLISH, Lalada. Noivas das Seca. Cerâmica Popular do Vale do Jequitinhonha, 2 ed. São Paulo: Editora Unesp, 2008

MELO, Tailse. POR TODA PARTE. São Paulo: Editora FTD, 2019

PASSAVENTO, Sandra Jatahy. Cultura e representações, uma trajetória. Anos 90, 2006

RANGEL, S. Olho desarmado: objeto poético e criativo. Salvador: Solisluna, 2009.

REY, S. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In: BRITES, B.; TESSLER, E. (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: E. Universidade/UFRGS, 2002. p. 123-140. Disponível: Acesso em: 23 jul. 2021

SIMIONI, Ana Paula. Bordado e transgressão: questões de gênero na arte de Rosana Paulino e Rosana Palazyan. Revista Proa, n° 2, Vol. 1, 2010. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/proa Acesso em: 23 de jul. de /2021.

Published

2022-05-01

How to Cite

Ribeiro, P. Éris I. T. (2022). Memories and textile (re) xistences in Jequitinhonha – wefts, dances and knowledge. Cartema, 10(10), 108–128. https://doi.org/10.51359/2763-8693.2022.251255