adjetivo: da classificação normativa à modificação argumentativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241450

Keywords:

Normative grammar, Adjective, Argumentative Semantics, Argumentative Modifier

Abstract

The  teaching  of  grammar  in  Brazil  has  significant  importance  in  language teaching,  whose  focus  remains  in  linguistic  correction  and  classification; meaning  very  little  to  the  needs  that  the  language  user  has  according  to demands of society. This article aims at presenting a possible suggestion of grammar  teaching  through  the  enunciation  perspective  of  Argumentative Semantics, bringing as example an activity that conceives the semantic use of the adjective ‘evil’ (má, in Portuguese), in the expression má o suficiente(evil   enough)   as   an argumentative   modifier. This   paper   is   based   on researchers such as Weedwood (2002), in order to understand the route of grammar studies; Flores e Teixeira, with the purpose of characterizing the enunciation  study;  and  on  Ducrot,  to  substantiate  the  use  of  the adjectiveas  an argumentative  modifier.  Results  allow  for  restating  that  it  is  only  in discourse that meaning effectively takes form; the semantic description of the  adjective, grounded on  the enunciation  perspective,  refers  not  only to the  role  of  this  morphological  group  together  with  a  noun,  but  also  to discourse on its total meaning, showing great argumentative potential. We conclude  that  the  adjective,  when  used  by  the  utterer,  updates  a  gradual scale, turning the utterance where it is located into a stronger argument in comparison to one where an adjective is not found.

Author Biographies

Andréia Inês Hanel Cerezoli, Universidade Federal da Fronteira Sul-UFFS/Universidade de Caxias do Sul-UCS.

Professora da Língua Portuguesa e Linguística - UFFS. Doutoranda em Letras - UCS.

Tânia Maris Azevedo, UCS

Docente do Programa de Pós - graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul; Docente do Programa de Pós - graduação em Letras da Universidade de Caxias do Sul; Pesquisadora do CNPq.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

AZEVEDO, Tânia Maris de. Encadeamentos argumentativos, relações sintagmáticas e associativas: reflexão sobre o ensino da leitura. Antares, Caxias do Sul, v. 8, n. 15, p. 48-65, jan.-jun. 2016.

BARBISAN, Leci Borges. O sentido no discurso: o olhar da Teoria da Argumentação na Língua. In. DI FANTI, Maria da Glória; BARBISAN, Leci Borges. (Org.) Enunciação e Discurso: tramas e sentidos. São Paulo: Contexto, 2012.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed., Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

CUNHA, Celso; CINTRA, Luís F. Lindley. Nova gramática do português contemporâneo.3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

DUCROT, Oswald. Argumentação e “topoi” argumentativos. In. GUIMARÃES, Eduardo. (Org.) História e sentido na linguagem. Campinas, SP: Pontes, 1989.

DUCROT, Oswald.Les modificateurs déréalisants»,Journal of Pragmatics, vol. 24, nº1-2,1995,.145-165.Traducido al español dans M. M. García Negroni (ed)Signo y Seña, nº 9, 1998, p. 45-72.

DUCROT, Oswald.La Sémantique Argumentative peut-elle se réclamer de Saussure? In. SAUSSURE, Louis de (Org.) Nouveaux regards sur Saussure.Genebra: Librairie Droz S.A., 2006.

DUCROT, Oswald; Trajetória e legado de um filósofo da linguagem: Oswald Ducrot. Revista Investigação, v. 25, n.2, p. 11 –17, jul., 2012.

FLORES, Valdir do Nascimento; TEIXEIRA, Marlene. Introdução à linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2005.

FLORES, Valdir do Nascimento et al. Enunciação e gramática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

FLORES, Valdir do Nascimento et al. Dicionário de linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2009.

NEGRONI, María Marta García; TORDESILLAS COLADO, Marta. La enunciación em la lengua:de la deixis a la polifonia. Madrid: Editorial Gredos, S.A., 2001.

NEVES, M.H.de M. Gramática na escola.6. ed. São Paulo: Contexto, 2002.

NIEDERAUER, Carina Maria Melchiors. Compreensão leitora e formação docente : princípios de transposição didática de um modelo teórico-metodológico para a descrição semântico argumentativa do discurso. Tese (Doutorado em Letras). PPGL/UCS, Caxias do Sul, RS, 2015.

PLATÃO. Crátilo, ou sobre a correção dos nomes.São Paulo: Paulus, 2014.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de lingüística geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

SAUSSURE, Ferdinand de. Escritos de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2004.

TEIXEIRA, Marlene. É possível a leitura? Revista Nonada:Porto Alegre, ano 8, n.8, 2005, p. 195-204.

WEEDWOOD, Bárbara. História concisa da linguística. Trad. Marcos Bagno. São Paulo:Parábola Editorial, 2002.

Published

2019-11-21