adjetivo: da classificação normativa à modificação argumentativa
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241450Keywords:
Normative grammar, Adjective, Argumentative Semantics, Argumentative ModifierAbstract
The teaching of grammar in Brazil has significant importance in language teaching, whose focus remains in linguistic correction and classification; meaning very little to the needs that the language user has according to demands of society. This article aims at presenting a possible suggestion of grammar teaching through the enunciation perspective of Argumentative Semantics, bringing as example an activity that conceives the semantic use of the adjective ‘evil’ (má, in Portuguese), in the expression má o suficiente(evil enough) as an argumentative modifier. This paper is based on researchers such as Weedwood (2002), in order to understand the route of grammar studies; Flores e Teixeira, with the purpose of characterizing the enunciation study; and on Ducrot, to substantiate the use of the adjectiveas an argumentative modifier. Results allow for restating that it is only in discourse that meaning effectively takes form; the semantic description of the adjective, grounded on the enunciation perspective, refers not only to the role of this morphological group together with a noun, but also to discourse on its total meaning, showing great argumentative potential. We conclude that the adjective, when used by the utterer, updates a gradual scale, turning the utterance where it is located into a stronger argument in comparison to one where an adjective is not found.References
ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
AZEVEDO, Tânia Maris de. Encadeamentos argumentativos, relações sintagmáticas e associativas: reflexão sobre o ensino da leitura. Antares, Caxias do Sul, v. 8, n. 15, p. 48-65, jan.-jun. 2016.
BARBISAN, Leci Borges. O sentido no discurso: o olhar da Teoria da Argumentação na Língua. In. DI FANTI, Maria da Glória; BARBISAN, Leci Borges. (Org.) Enunciação e Discurso: tramas e sentidos. São Paulo: Contexto, 2012.
BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed., Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
CUNHA, Celso; CINTRA, Luís F. Lindley. Nova gramática do português contemporâneo.3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
DUCROT, Oswald. Argumentação e “topoi” argumentativos. In. GUIMARÃES, Eduardo. (Org.) História e sentido na linguagem. Campinas, SP: Pontes, 1989.
DUCROT, Oswald.Les modificateurs déréalisants»,Journal of Pragmatics, vol. 24, nº1-2,1995,.145-165.Traducido al español dans M. M. García Negroni (ed)Signo y Seña, nº 9, 1998, p. 45-72.
DUCROT, Oswald.La Sémantique Argumentative peut-elle se réclamer de Saussure? In. SAUSSURE, Louis de (Org.) Nouveaux regards sur Saussure.Genebra: Librairie Droz S.A., 2006.
DUCROT, Oswald; Trajetória e legado de um filósofo da linguagem: Oswald Ducrot. Revista Investigação, v. 25, n.2, p. 11 –17, jul., 2012.
FLORES, Valdir do Nascimento; TEIXEIRA, Marlene. Introdução à linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2005.
FLORES, Valdir do Nascimento et al. Enunciação e gramática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
FLORES, Valdir do Nascimento et al. Dicionário de linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2009.
NEGRONI, María Marta García; TORDESILLAS COLADO, Marta. La enunciación em la lengua:de la deixis a la polifonia. Madrid: Editorial Gredos, S.A., 2001.
NEVES, M.H.de M. Gramática na escola.6. ed. São Paulo: Contexto, 2002.
NIEDERAUER, Carina Maria Melchiors. Compreensão leitora e formação docente : princípios de transposição didática de um modelo teórico-metodológico para a descrição semântico argumentativa do discurso. Tese (Doutorado em Letras). PPGL/UCS, Caxias do Sul, RS, 2015.
PLATÃO. Crátilo, ou sobre a correção dos nomes.São Paulo: Paulus, 2014.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de lingüística geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
SAUSSURE, Ferdinand de. Escritos de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2004.
TEIXEIRA, Marlene. É possível a leitura? Revista Nonada:Porto Alegre, ano 8, n.8, 2005, p. 195-204.
WEEDWOOD, Bárbara. História concisa da linguística. Trad. Marcos Bagno. São Paulo:Parábola Editorial, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.