do ensino da gramática à prática de análise linguística: o ponto e a segmentação textual na escrita de jovens e adultos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241615

Keywords:

Portuguese Language Teaching, Linguistic Analysis, Punctuation, Full Stop, Text Segmentation

Abstract

In   this   article,   we   analyze the   use   of   full   stops   inwritten productions bystudents inthe  4th  period  ofaYouth  and  Adult  EducationProgram(EJA).  Such  an  analysis  focuses  on  the  way  students  segment texts   using punctuation   as   well   as   asses   to   what   extent   a   Linguistic Analysis-based  (MENDONÇA,  2006)  pedagogical  action  in  a  Portuguese Language   class   improves   the  students’  ability  to  effectively  produce meaning  in  texts.  FollowingDahlet  (2006),  we  seek  to  understand (a) the uses of the full stopas an informationtotalizerin thewritingcontinuum of writing  and(b)the  mastering  of  those  uses  by  EJA  students  after  the action-reflection-action   movements,   based   on   the   research   in   action methodology (THIOLLENT, 1986). The results point to theeffectiveness of the   pedagogical   action   carried   out,   highlighting   the   role   ofLinguistic Analysis as a successful option for teachingpunctuation.

Author Biographies

Cláudia Aparecida Ferreira Ferraz, Universidade Federal de Juiz de Fora - Mestrado Escola Municipal Pedro Furtado - atuação profissional

Mestra em Letras – PROFLETRAS/UFJF; Especialista em Tutoria em Educação a Distância/UFOP e em Gestão Municipal da Educação/UFV; Licenciada em Letras/FAFIC, professora de Língua Portuguesa (anos finais do Ensino Fundamental) da rede pública de ensino de Itamarati de Minas.

Natália Sathler Sigiliano, Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Linguística pela UFRJ; Professora Adjunta do Departamento de Letras (UFJF).

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Published

2019-11-21