do ensino da gramática à prática de análise linguística: o ponto e a segmentação textual na escrita de jovens e adultos
DOI:
https://doi.org/10.51359/1982-6850.2019.241615Keywords:
Portuguese Language Teaching, Linguistic Analysis, Punctuation, Full Stop, Text SegmentationAbstract
In this article, we analyze the use of full stops inwritten productions bystudents inthe 4th period ofaYouth and Adult EducationProgram(EJA). Such an analysis focuses on the way students segment texts using punctuation as well as asses to what extent a Linguistic Analysis-based (MENDONÇA, 2006) pedagogical action in a Portuguese Language class improves the students’ ability to effectively produce meaning in texts. FollowingDahlet (2006), we seek to understand (a) the uses of the full stopas an informationtotalizerin thewritingcontinuum of writing and(b)the mastering of those uses by EJA students after the action-reflection-action movements, based on the research in action methodology (THIOLLENT, 1986). The results point to theeffectiveness of the pedagogical action carried out, highlighting the role ofLinguistic Analysis as a successful option for teachingpunctuation.References
BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A.Análise linguística:afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular –BNCC. Brasília, DF, 2017.
DAHLET, V. As (man)obras da pontuação: usos e significações.São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.
FERRAZ, C. A. F. A pontuação e a produção de sentidos: uma proposta interventiva na educação de jovens e adultos.Dissertação (mestrado) –UFJF/Faculdade de Letras/Programa de Mestrado Profissional em Letras, PROFLetras/UFJF, 2018.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula.3 ed. São Paulo: Ática, 1999 [1984].
KOCH, I. V. & ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: C. BUNZEN, & M. M. [orgs], Português no ensino médio e formação de professor.p. 199-226. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
PUZZO, M. B. & SILVA, A. C. Produtividade, sentido e estilo: pontuação/sintaxe em um poema inédito de Cassiano Ricardo. In: PUZZO, M. B.; KOZMA, E. V. B; UYENO, E. Y. Os sinais de pontuação e seus efeitos de sentido: uma abordagem discursiva. Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada. Vol. 39. Campinas: Fontes Editores, 2014.
SIGILIANO, N. S. &SILVA, W. R. Diagnóstico de propostas de análise linguística em livros didáticos aprovados em programa oficial. In: MAGALHÃES, T. G.; GARCIA-REIS, A. R.;FERREIRA, H. M. (orgs) Concepção discursiva de linguagem: ensino e formação docente.Campinas: PontesEditora, 2017.
SUASSUNA, L.Ensino de análise linguística: situando a discussão.In: SILVA, A.; PESSOA, A. C.; LIMA, A. (orgs.)Ensino de gramática: reflexões sobre a língua portuguesa na escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação.São Paulo: Cortez, 1986.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 14 ed. São Paulo: Cortez: 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição- 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os conteúdos da Revista Eutomia estão licenciados com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e desenvolvam o material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY- 4.0) License.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non- exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Revista Eutomia’s contents are licensed under a Creative Commons Attribution-4.0 International (CC BY 4.0) License. This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use.
Licença Creative Commons 4.0 by.